Dato og tid er søn 9. aug 2020 13:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked

Geografisk sted: Vesthimmerland
Jeg har en havetraktor, som jeg er træt af, fordi den er med bagudkast og nemt propper til.

Er her nogle kvikke hoveder, som kan give et bud på, hvor lidt jeg kan nøjes med at ændre, hvis jeg gerne vil bygge den om til en skiveskårlægger.?

Det er ok, selvom den virker mere som en buskrydder, der ikke skærer pæne hele strå.

Her et billede af klippekassen, som den ser ud nu:

Vedhæftet fil:
Havetraktor-29maj2020-partner-klippekasse.JPG
Havetraktor-29maj2020-partner-klippekasse.JPG [ 164.51 KiB | Vist 512 gange ]

Her nogle videoer med skiveskårlæggere til inspiration:

Traktorius Iseki 145 su rotacine šienapjove Biardzki
https://www.youtube.com/watch?v=zzVsxQKM0QY

4 NİSAN FİAT 640 YEŞİLE BUĞDAY BİÇİMİ
https://www.youtube.com/watch?v=OS9LBceRxFY

POPOVICI KOSACICA KUHN GMD44 FERGUSON 539
https://www.youtube.com/watch?v=taIN-2owEKE

DR Power Field and Brush Mower: The Ultimate Mowing Test
https://www.youtube.com/watch?v=vigHVj40dO4

Kosiarka rotacyjna Dakr Tekton B&S - pierwsze godziny pracy
https://youtu.be/qmGvzPkyYRU?t=550

Ok, jeg kom måske til at lyde for krævende. Men hvis her ikke er nogle kvikke hoveder, så må de mindre kvikke altså også gerne svare. ;-)

Geografisk sted: Lyderslev, Stevns
My call :lol:

For mig ser det ud til at det er bioklip eller sådan noget moderne økohejs, dit klippebord er beregnet til - der er ingen afgang for det klippede græs, og så vil den vel stoppe til, hvis der er lidt længde på græsset ...

Så er det ikke "bare" om at skære et passende hul i siden af klippebordet, så den kan komme af med skidtet?

/Jens

MF 35, 1963, stelno SHMY 310826
Tidligere:
Ferguson TEA-20, ombygget til 12V, 1950, stelno 151226
Ferguson FE 35, 1957, stelno SGF 23361
MF 35, 1962, stelno SHM 287299

Tak for et kvikt svar. :-)

Vedhæftet fil:
Havetraktor-29maj2020-partner-klippekasse-mod1.JPG
Havetraktor-29maj2020-partner-klippekasse-mod1.JPG [ 160.96 KiB | Vist 295 gange ]

Der er monteret et rør på klippekassen (blå markering), som fører afklippet bagud.
Det hul bør nok blændes af, hvis det giver problemer.

Der er også indbygget en propel i kniven (rød markering), så der skabes en opadgående luftstrøm, som kan presse luft og afklip op gennem røret.
Jeg tænker, at disse buk, som skaber propeleffekt, nok må skulle fjernes.

Hvor lidt af afskærmningen kan jeg mon nøjes med at ændre.?
Skal det være en rigtig skiveskårlægger, så bør jeg måske gøre kniven helt fri ved at fjerne klippekassens lodrette sider hele vejen rundt, eller mindst hele vejen fra kl 8 til 3 (klokken markeret med hvid skrift).?

Geografisk sted: Lyderslev, Stevns
Hmmm - det lyder, for mig, som om det er den der konstruktion med afklippet skal føres op og bagud, der halter - har plænetraktoren tilstrækkeligt power til at kunne komme af med det?

Jeg (tror nok jeg) ville nøjes med at skære et hul i klippekassens lodrette side et passende sted - tænker fra kl 3 til kl 5, eller deromkring (jeg antager at kl 12 er "frem"). Så bliver afklippet (i teorien) blæst skråt bagud (og det bliver du glad for isf at få det ud i hovedet).
Tænker du skal skære et hul fremfor at fjerne hele den lodrette side fra kl 3 til kl 5 - på den måde sikrer du dels stabiliteten i klippebordet, og dels at der ikke er en skarp kant, der kan skære ned i jorden. Og så ville jeg nok også sætte noget afskærmning på selve udkasthullet - kniven spørger jo ikke først, hvis du eller en anden får fod eller noget derned ....

Propelfiduserne tror jeg bare du skal lade sidde i første omgang - de hvirvler vel bare afklippet rundt, så det bliver smadret et par gange. Det bør ikke betyde noget at blænde det eksisterende hul af - mon ikke afklippet tænker "jo større hul, jo større glæde"?

Det der med skiveskårlægger - jeg tænker at der vel er en større (og anden) belastning på lejetårnet, så ved ikke om det kan holde i længden. Ved heller ikke om det eventuelt kræver større motorkraft?

Men hvis du har besluttet dig for at eksperimentere med klippebordet, så er det vel bedst at starte "i det små", og se om det giver den ønskede effekt - man kan jo altid opruste.

/Jens

MF 35, 1963, stelno SHMY 310826
Tidligere:
Ferguson TEA-20, ombygget til 12V, 1950, stelno 151226
Ferguson FE 35, 1957, stelno SGF 23361
MF 35, 1962, stelno SHM 287299

Tak for mere inspiration.

Ja, det nemmeste må nok være at opgive skiveskårlægning og i stedet købe en skærm og bygge sideudkast på den og ikke mere.

Evt. som på denne:

Billede

Det bliver nok enden på det.

Når jeg stræber efter en skiveskårlægger, så er det for hurtigt at kunne nedlægge noget meget højt græs med det mindst mulige energiforbrug.
Jeg mener, at det må spare meget motorkraft og belastning kun at skære strået en enkelt gang frem for at smadre det til bioklip.

Men jo mere, jeg tænker over konstruktionen, jo flere tvivlsspørgsmål løber jeg ind i.
Kan jeg f.eks. få skårlæggeren til at fungere ordentligt, når forhjulene først har nedlagt græsset.?
Hvordan passer omdrejningstallet på kniven.?
Bliver klippekassen for ustabil, når jeg fjerne meget af den lodrette kant.?
Sikkerhed.?
osv.

Det tegner til at kunne blive et mere omfattende projekt, end jeg er indstillet på.
Når der ikke i forvejen kan findes en havetraktor med skiveskårlægger på markedet, er det mon så fordi der er for få kunder til den, eller er der andre årsager.?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]