Dato og tid er søn 8. dec 2019 05:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: ons 21. apr 2010 18:09 
Offline

Tilmeldt: man 14. jul 2008 12:43
Indlæg: 174
Geografisk sted: Galten-Østjylland
Hej alle
Jeg er løbet over en "BERNARD MOTEUR" Type W-1 ser. nr. 154357.

Den kunne utroligt nok startes efter en gang ny olie, karburatorrensning og lidt småting. Den har dog en del udsættere som jeg tror skyldes tændingen, der en gammel roterende Bosch magnet.

Er der nogen der leger med noget tilsvarende og måske ligger inde med brochurer eller lignende der kan kopieres.

Gad vide hvor gammel den er, modellen er fra 1929, men serienummeret kunne jo antyde den er en del yngre.

Med venlig hilsen
Bent


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 22. apr 2010 22:07 
Offline

Tilmeldt: lør 1. jul 2006 13:50
Indlæg: 1755
Geografisk sted:          
Kære Bent,

Hvor er billederne henne?

Sådan en gammel motor kan grangiveligvis ikke gå uden udsættere i tomgang. Det plejer de ihvertfald ikke at kunne. Prøv at sætte den til at bestille noget.

hilsen Jesper

_________________
Jesper Bering, 1948-2011


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 30. maj 2010 11:56 
Offline

Tilmeldt: man 14. jul 2008 12:43
Indlæg: 174
Geografisk sted: Galten-Østjylland
Hej alle
Slutningen på historien.

Ventilerne var lidt måneoverfladeagtige, så de blev slebne, jeg tror nu ikke det var det, der var problemet.

Tændingen derimod virkede godt nok når den blev drejet med hånden, men gnisten var for det meste tynd og gul.
Bosch´en blev adskilt og jeg kunne måle at overgangsmodstanden varierede både i knikseren og i det roterende lavspændingskul.
Oxydhinder blev slebet af. (det er mere et job for urmagere end smede)
Gnisten er nu tyk og blå hver gang.

Jeg genbrugte toppakningen efter en forsigtig afskrabning og påført lock-tite tætningsmasse. Det gik ok, men om det også virker ved mere højtydende motorer kunne da være interessant at vide. Det koster jo ikke noget at gøre forsøget.

Nu kører den.


Med venlig hilsen
Bent


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 30. maj 2010 18:00 
Offline

Tilmeldt: lør 1. jul 2006 13:50
Indlæg: 1755
Geografisk sted:          
Kære Bent,

Til lykke med det gode resultat.

Om en toppakning kan genbruges, afhænger først og fremmest af hvilket materiale den er lavet af. En kobber-asbest-pakning med kobberet på ydersiden har vel langt større chancer for at holde tæt anden gang end en pakning med noget mere eller mindre blødt materiale i det yderste lag.

Jeg tror ikke at det er nogen god ide at smøre en toppakning med tætningsmasse, når den bliver genbrugt. Men det finder du først ud af når motoren har kørt med fuld last nogle timer.

Vi vil gerne stadig se nogle billeder, hvis det ellers er muligt.

hilsen Jesper

_________________
Jesper Bering, 1948-2011


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team