Dato og tid er man 18. nov 2019 16:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: tirs 10. maj 2011 10:48 
Offline

Tilmeldt: tirs 26. apr 2011 21:15
Indlæg: 5
Hej Motorfolk.

Jeg har en fin gammel Fichtel & Sachs motor til at stå som jeg desværre ikke kan få gang i da den mangler gnist. Findes der et sted i Danmark man kan finde stumper til sådan en svend ?

Det er en 250 kubiks, luft/blæserkølet, stationær, med kickstart.

Det er især tændingsdele jeg mangler.

Mvh. Carsten


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 10. maj 2011 21:29 
Offline

Tilmeldt: tors 5. maj 2011 11:37
Indlæg: 386
Geografisk sted: Vesten Thisted.
Hej.

Nu skriver du ikke hvilken slags tændingsanlæg, der er monteret på motoren. De Sachs motore jeg har set, har alle været monteret med en Bosch svinghjulstænding a la en knallert/bette motorcykel motor. Har før været heldig og findet både platiner, kondensator og tændspole ved en knallertforhandler. Derudover kan der uden tvivl findes dele på stumpemarkederne rundt omkring.

Det, den skal startes med en kickstarter kunne tyde på det oprindelig er en motorcykelmotor. Der må formodentelig også være en gearkasse på dyret ?

_________________
Mvh. Leif.


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 11. maj 2011 07:31 
Offline

Tilmeldt: lør 21. okt 2006 17:51
Indlæg: 180
Geografisk sted: Kirke helsinge Vestsjælland
hej Karsten
Har du prøvet at file og kontrolere platinernedet kan du gøre uden at tage svinghjulet af.Hjælper det ikke så prøv at tørre tændspolen rigtigt godt i flere dage .Jeg troer det er svært med reservedele til sachs motore.
Hilsen Søren


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 11. maj 2011 18:09 
Offline

Tilmeldt: tirs 26. apr 2011 21:15
Indlæg: 5
Hej folkens

Det er en "Stamo" model, altså en stationær motor, grunden til den er med kickstarter er vel at den simpelthen er for hård til en snoretræk starter, og helt sikkert at det er et tændingssystem helt grundlæggende som på en gammel knallert eller MC - Der er ikke en gearkasse på den med flere gear, men om der er udveksling fra krumtappen og til den store gammeldags remskive der sidder på en slyngkobling ( 117 x større end på en puch maxi ) - skal jeg ikke liiiige i skrivende stund gøre mig klog på..

Jeg kender godt alle de gængse tricks med elektronikken, men den dag jeg lige kort stod og rodede lidt med den, kunne måleinstrumentet ikke rigtigt finde noget særligt spænding nogle steder..

Hvis ikke jeg finder et sted med "rigtige" dele til den, ja så er der jo kun stumpemarkeder, uoriginale ting osv.. men den slags er jo knap så målrettet og kan jo tage lang tid og flerer forsøg inden man finder noget der passer på og samtidig virker.. :-)

Jeg håber stadig på en samler eller anden der har gode sager i gemmerne falder over dette indlæg! :-)

Mvh. Carsten


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 11. maj 2011 18:19 
Offline

Tilmeldt: tirs 26. apr 2011 21:15
Indlæg: 5
Motoren minder meget om den som kan ses illustreret et stykke nede på denne side - men om det lige er samme model, er ikke sikkert.

http://www.oldsachsmotor.de/sstory/sstory.htm


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 11. maj 2011 18:51 
Offline

Tilmeldt: lør 21. okt 2006 17:51
Indlæg: 180
Geografisk sted: Kirke helsinge Vestsjælland
Hej Carsten.
Prøv at demontere tændspolen og tør den godt på en lun radiator ,det har hjulpet mig,jeg har flere sachs stamo og jlo motore,fugt i spolerne kan gi overgang.
Hilsen Søren


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 11. maj 2011 22:03 
Offline

Tilmeldt: ons 28. dec 2005 21:45
Indlæg: 1049
Geografisk sted: sydsjælland
Kildegård er en klog mand der ikke giver op lige med det samme, mvh søren en traktor tosse


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 12. maj 2011 00:44 
Offline

Tilmeldt: tirs 26. apr 2011 21:15
Indlæg: 5
Hmm.. tvivler på det hjælper, spolen har lagt til tørre i næsten 30 år i sin egen lille kasse på en hylde i et tørt og lunt værksted :-) Det er nok ikke for godt med kondensatoren med de mange år på hylden.. men burde jeg ikke få en del spænding ud i tændkablet på trods af en defekt kondensator ?

/Carsten


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 14. maj 2011 20:06 
Offline

Tilmeldt: lør 1. jul 2006 13:50
Indlæg: 1755
Geografisk sted:          
Kære Carsten,

En defekt kondensator kan sagtens fjerne gnisten helt. F.eks. hvis kondensatoren er kortsluttet.

hilsen Jesper

_________________
Jesper Bering, 1948-2011


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 15. maj 2011 02:53 
Offline

Tilmeldt: tirs 26. apr 2011 21:15
Indlæg: 5
Hej Jesper

Tak for oplysningen!

Jeg tror lige jeg prøver at lodde en anden kondensator på.. Jeg må kunne erstatte den gamle med en fra et lignende tændingssystem.

/Carsten


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 28. jun 2011 18:17 
Offline

Tilmeldt: tirs 28. jun 2011 17:22
Indlæg: 1
Hej CarstenC
Fik du gang i motoren?
Jeg har lidt reservedele fra Sachs Stamo 282 (275 ccm³) med snorestart.
svinghjul +tændingsdele, jeg ved ikke om de passer.
mvh
John


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 14. jan 2013 19:56 
Offline

Tilmeldt: tirs 3. okt 2006 15:53
Indlæg: 36
Geografisk sted: Egtved
Hej John K-K!
Jeg har en Sachs Stamo 282 årgang 1968. Jeg har en mistanke om, at tændingen ikke er helt original til denne motor. Den står til at tænde 6,5 mm. før top, men efter en tabel over motoren er tænding 4,0-4,7 før top. Den kan køre, men den går elendigt, sviner med både olie og benzin, som om den kun tænder "sporarisk", og tager under ingen omstændigheder omdrejninger.
Hvor i landet bor du? Det kunne jo give anledning til en udflugt!
MVH.: 651 Niels Pedersen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 27. maj 2013 09:42 
Offline

Tilmeldt: tirs 3. okt 2006 15:53
Indlæg: 36
Geografisk sted: Egtved
Lige en opfølgning!
Efter en udboring og nyt stempel, (krydspinden havde været på afveje), og et nyt leje, konsulterede jeg Oskar Brylle i Skodborg. Det resulterede i en ny tændrørshætte, og så kørte motoren. Den gamle hætte gav for megen modstand. En del bøvl senere ved jeg hvordan sådan en motor ser ud indvendig! Noget har jeg da lært!!
651 Niels Pedersen.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team