Dato og tid er man 18. nov 2019 16:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked

Hej Motorfolk.

Jeg har en fin gammel Fichtel & Sachs motor til at stå som jeg desværre ikke kan få gang i da den mangler gnist. Findes der et sted i Danmark man kan finde stumper til sådan en svend ?

Det er en 250 kubiks, luft/blæserkølet, stationær, med kickstart.

Det er især tændingsdele jeg mangler.

Mvh. Carsten

Geografisk sted: Vesten Thisted.
Hej.

Nu skriver du ikke hvilken slags tændingsanlæg, der er monteret på motoren. De Sachs motore jeg har set, har alle været monteret med en Bosch svinghjulstænding a la en knallert/bette motorcykel motor. Har før været heldig og findet både platiner, kondensator og tændspole ved en knallertforhandler. Derudover kan der uden tvivl findes dele på stumpemarkederne rundt omkring.

Det, den skal startes med en kickstarter kunne tyde på det oprindelig er en motorcykelmotor. Der må formodentelig også være en gearkasse på dyret ?

Geografisk sted: Kirke helsinge Vestsjælland
hej Karsten
Har du prøvet at file og kontrolere platinernedet kan du gøre uden at tage svinghjulet af.Hjælper det ikke så prøv at tørre tændspolen rigtigt godt i flere dage .Jeg troer det er svært med reservedele til sachs motore.
Hilsen Søren

Hej folkens

Det er en "Stamo" model, altså en stationær motor, grunden til den er med kickstarter er vel at den simpelthen er for hård til en snoretræk starter, og helt sikkert at det er et tændingssystem helt grundlæggende som på en gammel knallert eller MC - Der er ikke en gearkasse på den med flere gear, men om der er udveksling fra krumtappen og til den store gammeldags remskive der sidder på en slyngkobling ( 117 x større end på en puch maxi ) - skal jeg ikke liiiige i skrivende stund gøre mig klog på..

Jeg kender godt alle de gængse tricks med elektronikken, men den dag jeg lige kort stod og rodede lidt med den, kunne måleinstrumentet ikke rigtigt finde noget særligt spænding nogle steder..

Hvis ikke jeg finder et sted med "rigtige" dele til den, ja så er der jo kun stumpemarkeder, uoriginale ting osv.. men den slags er jo knap så målrettet og kan jo tage lang tid og flerer forsøg inden man finder noget der passer på og samtidig virker.. :-)

Jeg håber stadig på en samler eller anden der har gode sager i gemmerne falder over dette indlæg! :-)

Mvh. Carsten

Motoren minder meget om den som kan ses illustreret et stykke nede på denne side - men om det lige er samme model, er ikke sikkert.

http://www.oldsachsmotor.de/sstory/sstory.htm

Geografisk sted: Kirke helsinge Vestsjælland
Hej Carsten.
Prøv at demontere tændspolen og tør den godt på en lun radiator ,det har hjulpet mig,jeg har flere sachs stamo og jlo motore,fugt i spolerne kan gi overgang.
Hilsen Søren

Geografisk sted: sydsjælland
Kildegård er en klog mand der ikke giver op lige med det samme, mvh søren en traktor tosse

Hmm.. tvivler på det hjælper, spolen har lagt til tørre i næsten 30 år i sin egen lille kasse på en hylde i et tørt og lunt værksted :-) Det er nok ikke for godt med kondensatoren med de mange år på hylden.. men burde jeg ikke få en del spænding ud i tændkablet på trods af en defekt kondensator ?

/Carsten

Geografisk sted:          
Kære Carsten,

En defekt kondensator kan sagtens fjerne gnisten helt. F.eks. hvis kondensatoren er kortsluttet.

hilsen Jesper

Hej Jesper

Tak for oplysningen!

Jeg tror lige jeg prøver at lodde en anden kondensator på.. Jeg må kunne erstatte den gamle med en fra et lignende tændingssystem.

/Carsten

Hej CarstenC
Fik du gang i motoren?
Jeg har lidt reservedele fra Sachs Stamo 282 (275 ccm³) med snorestart.
svinghjul +tændingsdele, jeg ved ikke om de passer.
mvh
John

Geografisk sted: Egtved
Hej John K-K!
Jeg har en Sachs Stamo 282 årgang 1968. Jeg har en mistanke om, at tændingen ikke er helt original til denne motor. Den står til at tænde 6,5 mm. før top, men efter en tabel over motoren er tænding 4,0-4,7 før top. Den kan køre, men den går elendigt, sviner med både olie og benzin, som om den kun tænder "sporarisk", og tager under ingen omstændigheder omdrejninger.
Hvor i landet bor du? Det kunne jo give anledning til en udflugt!
MVH.: 651 Niels Pedersen.

Geografisk sted: Egtved
Lige en opfølgning!
Efter en udboring og nyt stempel, (krydspinden havde været på afveje), og et nyt leje, konsulterede jeg Oskar Brylle i Skodborg. Det resulterede i en ny tændrørshætte, og så kørte motoren. Den gamle hætte gav for megen modstand. En del bøvl senere ved jeg hvordan sådan en motor ser ud indvendig! Noget har jeg da lært!!
651 Niels Pedersen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]