Dato og tid er man 18. nov 2019 05:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked

Geografisk sted: Vesthimmerland
Vedhæftet fil:
El-motor-220volt.JPG
El-motor-220volt.JPG [ 134.07 KiB | Vist 13261 gange ]

En periodisk fejl, hvor en gammel 0,5 Hk 220 volt motor brummer og ikke vil køre rundt.
Jeg mener, at det tyder på, at den trænger til en ny kondensator. Især også fordi der er flydt noget sort "melasse" ud i kondensatorhylsteret.

Vedhæftet fil:
El-motor-220volt-typeskilt.JPG
El-motor-220volt-typeskilt.JPG [ 82.57 KiB | Vist 13261 gange ]

I følge skiltet får jeg kondensatorens størrelse til at være 50 micro F
En kondensators spændingsområde er vist ikke så afgørende, bare det er stort nok, så jeg mener, at denne må være den rigtige at købe til erstatning ( enig.? ) :

https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item=65-627-63&toc=19336
Billede
Motor capacitor 50 µF 450 VAC, B32328-A6506-K19
Længde 120 mm
ø D 50 mm
Kapacitans 50 µF
Tilslutning 2-leder kabel, afisoleret, L=250 mm, 2 x 0,75 mm²
Nominelspænding 450 VAC
1 stk 128 kr

Kan man købe en omskifter kontakt, som må benyttes til at skifte mellem frem, stop og bak på en 220 volts motor og en tilsvarende til 380 volt ( 3 faser ).?

Hvis man vil ændre omløbsretning på en 380 volt vekselstrømsmotor, så kan det gøres simpelt ved at bytte om på to af de tre faser.

På min 220 volt motor er der et lille diagram under dækslet til samledåsen:

Vedhæftet fil:
EL-motor.220volt-frem-bakdiagram.JPG
EL-motor.220volt-frem-bakdiagram.JPG [ 118.74 KiB | Vist 13235 gange ]

Der kan man se gennem den grå maling, at omløbsretningen er "med uret", når der er U-V forbindelse og Z-V forbindelse.
Afbrydes disse, og der i stedet etableres U-Z forbindelse og W-V forbindelse, så ændres omløbsretningen til "mod uret".

Det er altså lidt mere kompliceret end for 380 volts motoren, men det må kunne lade sig gøre.
Det er ganske vist en motor, som jeg har arvet efter min morfar, så jeg vil helst ikke brænde den af. Men spørgsmålet er vel mest, om der kan købes en omskifter, som kan klare og tåle jobbet.?

Jeg mindes ikke, at jeg tidligere har set en 220 V vekselstrømsmotor, som kan bakke. En 220 V håndboremaskine kan købes billigt med både frem og bak og hastighedsregulering, men det er så vidt jeg ved en jævnstrømsmotor, hvor en ensretterbro omdanner vekselstrømmen til jævnstrøm, før den sendes ud til kontakt og motor.

Måske kræver det en stor EL-tavle med relæer, s-systemer, motorværn, stjerne trekant og frekvensomformer, hvis frem, stop og bak skal styres helt lovligt og sikkert på en 220 V vekselstrømsmotor.?
Men er man ikke dum og skifter direkte hurtigt fra frem til bak, og er motoren ikke alt for kraftig med stort svinghjul, så vil jeg nok mene, at en omskifterkontakt alene må være tilstrækkeligt til at gøre jobbet i praksis.?

Geografisk sted: sydsjælland
Kan du ikke krydse remmen

Brugeravatar

Geografisk sted: Bevtoft - Sønderjylland
En ''220 volt'' motor er også 3 faset. Man laver bare den 3 fase kunstigt med en kondensator ud fra den ene fase.

Og det er ikke svært at ændre omløbsretning. Det kan gøres med en 6 polet kontakt. Jeg har lige skiftet sådan en kontakt i mit lille 400kg hjem&fix hejseværk til havetraktoren. Det kan både køre wiren ud og ind, og kontakten sidder i et gult 'håndtag'

Det kan selvfølgelig også laves med relæer, men de skal jo så bygges ind i noget tavleværkens. Det er iøvrigt heller ikke raketvidenskab.

61èr Fordson Dexta bensiner

Gumme

søren skrev:
Kan du ikke krydse remmen

Det er en god mulighed også at have med i videndatabasen, men er det ikke noget fusk at krydse en kilerem.?
Jeg forsøgte det engang på min drejebænk, men der var både remmen og strammervandringen for korte til det. Måske, hvis man har en meget lang rem, at det kan fungere ok. Men det må være mere energikrævende og en del mere besværligt end blot at skifte på en kontakt.

gumme skrev:
En ''220 volt'' motor er også 3 faset. Man laver bare den 3 fase kunstigt med en kondensator ud fra den ene fase.

Og det er ikke svært at ændre omløbsretning. Det kan gøres med en 6 polet kontakt. Jeg har lige skiftet sådan en kontakt i mit lille 400kg hjem&fix hejseværk til havetraktoren. Det kan både køre wiren ud og ind, og kontakten sidder i et gult 'håndtag'

Det kan selvfølgelig også laves med relæer, men de skal jo så bygges ind i noget tavleværkens. Det er iøvrigt heller ikke raketvidenskab.

Tak for dit svar.
Du mener vel, at kondensatoren erstatter to faser, da en 220 V motor kun forsynes med en enkelt fase og nul.?
Jeg må indrømme, at jeg ikke ved meget om, hvordan det virker, men jeg mener, at du har helt ret i, at mindre 380 V motorer kan omstilles til 220 V med en kondensator, som på min.
Men jeg kan ikke se, at de skriver noget om, hvordan tre faser skal forbindes, så jeg ville ikke turde forsøge det. Måske kan der også være noget med isolationsgraden, som er for ringe på en 220 V motor, og den derfor ikke må omstilles til 380 volt.

Jeg har uden held søgt lidt efter en formel, så man ud fra motorens effekt kan udregne, hvor stor kondensatoren skal være, hvis motoren skal omstilles fra 380 volt til 220 volt. Jeg mener, at der må være en sammenhæng, som det kan være nyttigt at kende, og så kunne jeg måske også bruge formlen til at kontrollere, at jeg køber den rigtige kondensator til min motor.?

Hvor købte du frem-bak kontakten til dit 220 V hejseværk.?
Det er sikkert en vippekontakt med fjederretur til slukket i midten, og den er derfor ikke velegnet til f.eks. en drejebænk. Men måske kan den bygges om, eller de har andre typer i udvalg.?

I "gamle" dage så man ofte en 3 faset motor, med 3 identiske viklinger. Ved én-faset drift lavede en kondensator drejefeltet i 2. og 3. vikling, men nu om dage er de typiske moderne 230V motorer (1 fase med kondensator) kun udført med én hovedvikling og en hjælpevikling. Hjælpevikling og kondensator skaber et kunstigt drejefelt i mangel af fase 2 og 3. Hjælpeviklingen kan typisk ikke tåle 400V. Du kan derfor ikke erstatte 1 fase og kondensator med 2 faser.

I dit tilfælde er det rigtige at skaffe en ny kondensator. Kapacitansen er ikke så vigtig, men kan du finde en i samme str (50 uF) er det selvfølgelig bedst.

Brugeravatar

Hej Jacob.

Det kan godt blive lidt kompliceret at komme ind på alle aspekter af 3 faset strøm i et forum :-) MEN, jeg skrev med vilje 2 faser selv om det retteligt er en fase og nul ved ''2 faset 220v'' strøm. Det gjorde jeg fordi selve motoren er ligeglad med om det er nul eller fase..... Den skal have begge dele for at køre, og der står 220 v vekselstrøm mellem de to faser, og den eneste der bekymrer sig hvilken der er hvad er elektrikkeren eller den person der eventuelt rører ved de to ledninger.

Hvis dit indlæg drejer sig om den trige motor på billedet, og den sidder på en drejebænk, og den skal kunne køre begge veje, så ville jeg sætte en kasse med en kondensator og en drejeomskifter i, og så en 3ledet ledning ned til motoren.

Hvis du slet ikke 'kan med strøm' så kan det godt blive lidt uoverskueligt, men så kan jeg da prøve at tegne et diagram hvis det skulle være.

Iøvrigt så er jeg sikker på sådan en Trige er sikret til over 1000 volt. Jeg ville selv lige checke om den var trekant koblet med kondensator, for så har du også mulighed for at stjernekoble den med 400 volt. Det gir det samme, og er meget lettere......

Gumme

duebjerg skrev:
I "gamle" dage så man ofte en 3 faset motor, med 3 identiske viklinger. Ved én-faset drift lavede en kondensator drejefeltet i 2. og 3. vikling, men nu om dage er de typiske moderne 230V motorer (1 fase med kondensator) kun udført med én hovedvikling og en hjælpevikling. Hjælpevikling og kondensator skaber et kunstigt drejefelt i mangel af fase 2 og 3. Hjælpeviklingen kan typisk ikke tåle 400V. Du kan derfor ikke erstatte 1 fase og kondensator med 2 faser.

I dit tilfælde er det rigtige at skaffe en ny kondensator. Kapacitansen er ikke så vigtig, men kan du finde en i samme str (50 uF) er det selvfølgelig bedst.

Ok, det var god info. Er du enig i, at man normalt altid kan gå den anden vej og omstille en trefaset 380 volt motor til 220 volt ved hjælp af en kondensator.?
Har du evt. et tip til, hvordan man kan se det på motoren, og hvordan kondensatoren skal forbindes i praksis.?

Men hensyn til størrelsen på kondensatoren, tror du så, at man kan gå ud fra, at når en motor på 0,5 Hk skal have en kondensator på 50 uF, så bør en motor på 1 Hk have en kondensator på 100 uF , eller forholder de to størrelser sig helt anderledes til hinanden.?

gumme skrev:
Det kan godt blive lidt kompliceret at komme ind på alle aspekter af 3 faset strøm i et forum :-) MEN, jeg skrev med vilje 2 faser selv om det retteligt er en fase og nul ved ''2 faset 220v'' strøm. Det gjorde jeg fordi selve motoren er ligeglad med om det er nul eller fase..... Den skal have begge dele for at køre, og der står 220 v vekselstrøm mellem de to faser, og den eneste der bekymrer sig hvilken der er hvad er elektrikkeren eller den person der eventuelt rører ved de to ledninger.

Hvis dit indlæg drejer sig om den trige motor på billedet, og den sidder på en drejebænk, og den skal kunne køre begge veje, så ville jeg sætte en kasse med en kondensator og en drejeomskifter i, og så en 3ledet ledning ned til motoren.

Hvis du slet ikke 'kan med strøm' så kan det godt blive lidt uoverskueligt, men så kan jeg da prøve at tegne et diagram hvis det skulle være.

Iøvrigt så er jeg sikker på sådan en Trige er sikret til over 1000 volt. Jeg ville selv lige checke om den var trekant koblet med kondensator, for så har du også mulighed for at stjernekoble den med 400 volt. Det gir det samme, og er meget lettere......

Min mening med tråden er selvfølgelig, at jeg gerne vil ende med at blive mere sikker på, hvilke muligheder der er for min motor, og hvordan jeg skal behandle den, så den ikke brænder af.
Men 220 V og 380 V motorer er ofte så nært beslægtede, at jeg også synes, at det giver god mening ved samme lejlighed at blive klogere på dem begge.
Jeg mener ikke, at det er så vigtigt at have en konkret opgave til en motor for at undersøge, hvordan man får den til at bakke. Men i virkeligheden har jeg pillet den af drejebænken og erstattet den med en 380 volt motor, og jeg overvejer, om det skal fortsætte sådan, eller om jeg skal montere 220 V motoren igen med bakfunktion, når den er repareret.
Efter svarene at dømme, så tror jeg næsten, at jeg vil fortsætte med 380 volt til drejebænken og bruge 220 V motoren til noget andet engang, evt. forsøg med en havetraktor.

Med hensyn til faser og nul, så er vi vel enige om, at der i almindelig komplet husmandskraft er fem ledninger: 3 faser, 1 nul og 1 jord, og der er 380 volt mellem to vilkårlige faser, men kun 220 volt mellem nul og en vilkårlig fase.
Derfor har jeg lidt svært ved se, hvordan motoren kan være ligeglad med, om den får fase og nul eller to faser. Der er jo en forskel på 160 volt.?

Det kan måske godt blive aktuelt med et diagram, men jeg er faktisk mere bekymret for, om jeg kan finde en egnet kontakt til rimelig pris på markedet.
Hvis motoren er til kraft, så må det vel være en 3-polet kontakt, som jeg skal bruge, eller kan jeg godt nøjes med en 2-polet med tre stillinger, som afbryder i midten.?
Det er jo kun to faser, der skal byttes, og jeg kan bevare hovedafbryderen, som slukker alle tre faser, mens jeg skifter retning.

Lidt mere ud over "pensum" er jeg engang blevet guidet til at montere en 220 volt stikdåse på en motor, som kun blev forsynet med tre faser og jord ( ingen nul ).
Det er måske ikke helt lovligt, men jeg tænker, at der måske alligevel er andre end mig, som finder det interessant at vide, at det kan lade sig gøre.

Et lillebitte skrift med en lille smule om koblinger og kondensatorstr.
http://ssit.eucnordvest.dk/files/3F_motor_som_1F.pdf

Geografisk sted: 7183 Randbøl
Hej Jacob
Jeg har med interesse fulgt tråden om motoren
Prøv at se nedenstående
http://da.wikipedia.org/wiki/Vekselsp%C ... g_(3-faset)
Jeg synes det er meget oplysende for os småelektrikere
Spændingsforskellen mellem to faser kontra fase og nul er godt forklaret
Hilsen Kristian

Hej igen Jacob
Der er noget mystisk hvis I prøver at åbne linket men kik lidt på det og tryk på vekselspændig 3 faser lidt nede påsiden
Hilsen Kristian

duebjerg skrev:
Et lillebitte skrift med en lille smule om koblinger og kondensatorstr.
http://ssit.eucnordvest.dk/files/3F_motor_som_1F.pdf

Mange tak, det er da et par sider med noget vældig godt kød på. :)

Opsummering m.v.:

Motoromstilling fra 380V til 220V ved hjælp af en kondensator kan kun gøres på motorer op til 0,37 kW, og muligheden skal normalt altid være anvist af fabrikanten.

Omregningstabel: http://www.lemu.dk/Omregningstabel-3275.aspx
1 Hk = 736 Watt
Det må betyde, at en 380 volt motor større end 0,5 Hk ikke er egnet til 220 volt.

Kondensatoren vælges efter motorfabrikantens anvisninger, - men som en tommelfingerregel kan
man i praksis anvende en kondensator på 7 μF pr. 0,1 kW afgiven effekt som 1-faset.
Mere præcist udregnes den i uF således:

( Motoreffekt [kW] x 0,8 x 0,7 ) / 0,1

Det får jeg til ca. 26 uF på min motor, og det passer så dårligt, at det må understreger, hvor vigtigt det er at have fabrikanten i ryggen.

Generelt vil en større kondensator give et større startmoment, men den giver samtidigt risiko for overophedning af spolerne under drift.
Har man brug for et større startmoment kan man alternativt ved hjælp af kontakter indkoble en ekstra kondensator sammen med ( paralelforbundet med ) den udregnede, men altså kun i startøjeblikket. Denne hjælpekondensator må max være 1-2 gange så stor som den udregnede.

Med hensyn til frem-bak kontakt til en 380 volt motor, så har jeg meget svært ved at finde den på markedet.
Men nu har jeg fået lidt kig på denne:

http://www.harald-nyborg.dk/p7597/sikkerhedsafbryder-16a-3p
Billede

SIKKERHEDSAFBRYDER 16A 3P
Best.nr. 7597
Max. motoreffekt 7,5kW ved 400V AC23A
Max. tilslutningsareal 10 mm²
Forskruning: M20/M25
Mål (BxHxD) 100x125x70 mm
IP54
Kr 169,00

Hvis jeg køber 2 stk , så kan jeg montere en arm med plade på hver drejeknap, og når jeg tænder for frem kontakten, så vil dens plade blive drejet hen over bak kontakten, så denne ikke kan betjenes. Tilsvarende skal bak kontakten dreje en plade hen over frem kontakten, så denne ikke kan betjenes, når der bakkes.
Vil det være lidt for bonderøvsagtigt og meget ulovligt at gøre det på den måde.?
Hvis man tænder begge kontakter samtidigt, så kan det vel ikke gå værre, end at der går et par sikringer.?

ksa

Jeg er ikke helt med på, hvad det er for en side, som du vil have os til at se.

Jeg har engang hørt, at den roterende del i en vekselstrømsmotor kun består af en kerne af aluminium. Der er altså hverken kul eller børster, så det er faktisk kun to lejer, som kan blive slidt i sådan en motor.
Er det en korrekt fremstilling af virkeligheden.?

Jeg har også engang hørt en mand påstå, at en 380 volt motor, som er tilsluttet lysnettet, vil få EL-måleren til at køre baglæns ( altså begynde at producere strøm ), hvis man f.eks. med hjælp fra en benzinmotor forsøger at presse den op i flere omdrejninger.
Er det virkelig så simpelt at producere strøm til lysnettet.?
Kan en 220 volt motor med kondensator gøre det samme.?
Hvis det virker, hvor meget mere elektronik skal der mon så til, før sådanne sammenkoblinger er lovligt udformet.?

Brugeravatar

http://infovare.wexoe.dk/product/15.98.300.431

http://www.mto-electric.dk/uploadconten ... re1208.pdf

Gumme

Jakob skrev:
Jeg har engang hørt, at den roterende del i en vekselstrømsmotor kun består af en kerne af aluminium. Der er altså hverken kul eller børster, så det er faktisk kun to lejer, som kan blive slidt i sådan en motor.
Er det en korrekt fremstilling af virkeligheden.?

Jeg har også engang hørt en mand påstå, at en 380 volt motor, som er tilsluttet lysnettet, vil få EL-måleren til at køre baglæns ( altså begynde at producere strøm ), hvis man f.eks. med hjælp fra en benzinmotor forsøger at presse den op i flere omdrejninger.
Er det virkelig så simpelt at producere strøm til lysnettet.?
Kan en 220 volt motor med kondensator gøre det samme.?
Hvis det virker, hvor meget mere elektronik skal der mon så til, før sådanne sammenkoblinger er lovligt udformet.?

Svaret på det sidste spørgsmål finder du her: http://www.energinet.dk/SiteCollectionD ... lsynet.pdf

Læs især afsnit 4 og 5, elselskaberne er normalt temmelig interesserede i at T.F. er overholdt!!!!

Dit første spm ang. opbygningen af en motor - måske;-) Altså manden har ret ved primitive motorer, men der findes også masser af motorer med viklede rotorer og børster/kul eller slæberinge.

God fornøjelse som elproducent;-)

Hej Jacob og andre
Siden jeg omtaler er fra Wikipedia og jeg tog hele adresselinien i udklipsholderen og kopierede den ind på tråden. Er det den rigtige måde? Når jeg prøver at åbne den skriver Google at den ikke findes i Wikipedia. Nogle linier nede står der (vekselstrøm 3 faser) selve siden begynder med en meget enkel forklaring på 1 og 3 faset strøm. Der er levende billeder af fænomenet. Derefter er der en, synes jeg, meget god forklaring på selve vekselstrømmen. Jeg begynder selv at tænke om det er helt ude af tråden. Jacob hvis du vil have en omskifter må du få en af mig. Du kan ringe på 23 25 97 39 med en adresse så sender jeg den.
Venlig hilsen Kristian

gumme skrev:
http://infovare.wexoe.dk/product/15.98.300.431

http://www.mto-electric.dk/uploadconten ... re1208.pdf

Mange tak for links til kontakter. Jeg kan ikke se noget om priser, men der må bestemt være noget, der kan bruges. :)

ksa skrev:
Siden jeg omtaler er fra Wikipedia og jeg tog hele adresselinien i udklipsholderen og kopierede den ind på tråden. Er det den rigtige måde? Når jeg prøver at åbne den skriver Google at den ikke findes i Wikipedia. Nogle linier nede står der (vekselstrøm 3 faser) selve siden begynder med en meget enkel forklaring på 1 og 3 faset strøm. Der er levende billeder af fænomenet. Derefter er der en, synes jeg, meget god forklaring på selve vekselstrømmen. Jeg begynder selv at tænke om det er helt ude af tråden. Jacob hvis du vil have en omskifter må du få en af mig.

Jeg mener, at du gør det rigtigt nok, du skal blot stå på den helt rigtige side, når du kopierer linket. :)

Er det denne side, du mener:
http://da.wikipedia.org/wiki/Vekselsp%C3%A6nding_%283-faset%29

Den fandt jeg via dit link ved at klikke videre på: "…andre Wikipedia-artikler"
Det førte mig til en ny side, hvor jeg igen klikkede videre på: "Vekselspænding (3-faset) (sektion 3-faset vekselspænding)"
Fra den side kopierede jeg så linket fra browserens adressefelt.
Tak for dit venlige tilbud angående kontakten. Det vil jeg nok forsøge at benytte mig af engang, hvis nye kontakter er meget dyre eller for vanskelige at fremskaffe.

duebjerg skrev:
Svaret på det sidste spørgsmål finder du her: http://www.energinet.dk/SiteCollectionD ... lsynet.pdf

Læs især afsnit 4 og 5, elselskaberne er normalt temmelig interesserede i at T.F. er overholdt!!!!

Dit første spm ang. opbygningen af en motor - måske;-) Altså manden har ret ved primitive motorer, men der findes også masser af motorer med viklede rotorer og børster/kul eller slæberinge.

God fornøjelse som elproducent;-)

Mange tak for dine gode svar. :)
En pdf-fil med langhårede tekniske krav fra energinet.... så er de fleste fuskere med drømme om EL produktion vist faldet af i svinget. Jeg er i hvert fald.
Hvis jeg skal have en chance, så må jeg nok satse på, at man kan købe et færdigt modul til beskyttelse mellem motor og EL net, så man derefter kan gøre med motoren, hvad man vil, uden det kan skade nettet.

Hej Jacob
Godt du fandt siden, jeg er lidt glad for at det ikke var helt gal med min metode til at lægge den op.
Omskifteren kan du bare vende tilbage til
Hilsen Kristian

Jakob skrev:
Motor capacitor 50 µF 450 VAC, B32328-A6506-K19
Længde 120 mm
ø D 50 mm
Kapacitans 50 µF
Tilslutning 2-leder kabel, afisoleret, L=250 mm, 2 x 0,75 mm²
Nominelspænding 450 VAC
1 stk 128 kr

Den var udsolgt, men så havde de denne i stedet:
https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item=65-629-62

Den koster 213 kr + moms og fragt
Det var jeg lige ved at gøre, men da deres netbutik forlangte mit personnummer, for at jeg kunne få lov til at købe, så valgte jeg at trække grænsen og afbryde handlen.

I stedet har jeg spurgt hos den lokale elektriker, og han skaffer den hjem for ca. 260 kr incl moms. :)

ksa skrev:
Omskifteren kan du bare vende tilbage til

Det gør jeg, hvis der opstår en situation, hvor jeg ikke kan undvære den.
Jeg siger mange tak, og jeg har svært ved at finde ord for sådan en venlighed. Den bør inspirere os alle. :)
Men til din orientering kan jeg nu sige, at jeg har fået oplyst en pris på ca. 900 kr for sådan en ny omskifter, så hvis din er mage til, så synes jeg ikke, at du bare skal forære den væk.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]