Dato og tid er man 18. nov 2019 05:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Hej med jer.

Jeg har erhvervet mig en luftkølet 2 cylindret MAG motor. Den er med snorestart og magnettænding. Motoren er en 4 takt benzin motor fra midt i halvfjerserne. Produceret i Schweitz. En slagvolumen på ca 550 ccm.
Blokken er sort støbejern. Bundkar og blæse huset er i alu. Motoren er monteret på et stativ og den har en drivaksel der går direkte over i flekskobling. Denne har så forbundet motor akslen til hvad den nu har drevet, måske en pumpe, måske en generator, måske??

Der er fin gnist, på tændrørene. motoren kan trækkes rundt, men er ret sej at trække... er der måske en "snøfter" jeg ikke har fundet ??

Er der nogen der kender noget til dette fabrkat ?

Hvad er de typisk blevet brugt til på ?

Hører gerne hvis der er nogen der kender maskinen ?

Vil lægge billeder ind senere, har endnu ikke fået taget mere end dette ene...

hej !

Denne motor (i 1- og 2-cylindret version) er bl.a. blevet anvendt på IRUS 2-hjulede traktorer med fejemaskine (kendt fra DSB og Postvæsenet) og med fræser til gartneri mv.
I Tyskland, Schweitz og Østrig anvendtes IRUS traktorerne med fingerklipper og som transport med lille vogn.

Det er ikke unormalt, at motoren er tung at trække rundt, mig bekendt findes der ikke nogen snøftefunktion, til gengæld er de som oftest meget startvillige.

mvh
Knud Brandelev

Titel:
Mag motorane har vært brukt i det norske landbruket sidan 50-tallet. Mest kjent på bucher, aebi og motostandard slåmaskiner (fingerklipper) og 2-hjulstraktor. Trekker liten vogn.
Motorane er berømt for sin slitestyrke og driftsikkerhet. Bedre bensinmotor er ikkje laget :-)

Titel:

Geografisk sted: nordkronegaard-strynø
jeg har haft en irus med en mag motor,den er utrolig sej at trække rundt
men starter hvergang,den kan fåes med dynastart

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]