Dato og tid er ons 25. apr 2018 06:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked

Geografisk sted: Vesthimmerland
Har du nogle havetraktor erfaringer at dele.? :-)

Hvis man skal købe en ny havetraktor i dag, hvilken bør man så vælge.?

Jeg har en Craftsman, som har kørt godt i 12 år, men den model er udgået.
Den er netop blevet forkælet med nye knive endda inden de gamle er blevet slebet første gang ;-) :

Vedhæftet fil:
Havetraktor-knivslid.jpg
Havetraktor-knivslid.jpg [ 94.37 KiB | Vist 1650 gange ]

Jeg har ved samme lejlighed svejset en lille kofanger til den, så jeg har noget at løfte i, når jeg vil kigge ordentligt op under klippekassen:

Vedhæftet fil:
Havetraktor-giraf.jpg
Havetraktor-giraf.jpg [ 125.75 KiB | Vist 1650 gange ]

Den burde jeg have monteret år 1 frem for år 12, så ville klippekassen have været mindre rusten i dag.

Nå, men jeg har også en nyere Partner med opsamler.
Den tilkobler meget hårdt og pludseligt, så man ligefrem skal passe på, at traktoren ikke stejler. Er der et råd imod dette ud over at løsne remmen.?

MTD har et gearsystem, som hedder "“Shift-on-the-go” Transmatic transmission."
http://www.harald-nyborg.dk/p79759/mtd-traktor-rf125

Jeg mener, at det er noget med, at man kan skifte gear, mens man kører.

Er der evt. nogen, som kender det system og kan fortælle, om det er holdbart.?

Det er ikke meget folk har at skrive om deres havetraktor.

Måske er jeg den eneste her, som ikke slår græsplæne med en antik grønthøster.? ;-)

Men nu har min gamle Craftsman fortalt mig helt tydeligt, at den vil på pension. Den har en periodisk fejl i EL systemet, så den går umotiveret i stå, og det er altid længst væk fra værkstedet, det sker, og jeg kan ikke finde fejlen, og det sker altid lige før det begynder at øs regne.!

Stadig ingen, der har noget positiv eller negativ kritik til MTD eller andre mærker.?

Brugeravatar

Geografisk sted: Bevtoft - Sønderjylland
12 år er ingenting for en havetraktor hvis den bliver vedligeholdt. Tjek for kortslutninger på stopledningen. Den må ikke få stel. Tjek helt fra platiner. Hvis det skeer hver gang den bliver varm, kan det desværre også være tændspole. Nårmalt kan man købe dem billigt på nettet.

Har selv en MTD - mindst 20 år gammel med vario rem, og en nyere weed eater (husqvarna) med hydro drev. Begge kører fantastisk.

61èr Fordson Dexta bensiner

Gumme

gumme skrev:
12 år er ingenting for en havetraktor

Du har den rette indstilling.! :-)

Ja, jeg skal selvfølgelig finde fejlen. Men jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg skal gribe det an. Jeg bør måske etablere et kredsløb med en strømslugende pære, så pæren vil blinke, så snart jeg piller ved stedet med løs forbindelse.

Men med hensyn til pension, så blev den brugt hårdt de første år. Jeg havde dengang en vanvittig idé om, at jeg skulle udrydde kolonier af tidsler og brændenælder med den på marken. Det er efterhånden også gået galt med klippekassen, og jeg har ikke en anden god opskrift til at standse rustudviklingen. Men tager jeg den ud af drift nu og konserverer den, så vil den i mange år stadig kunne indgå som reserve og trække en vogn osv.

Angående min Partner, så har jeg nu erstattet opsamleren med en tud, og det gør den noget mere brugbar som reserve, når Craftsman'en strejker. Men det går mig lidt på med den drivrem, der tilkobler for hårdt. Jeg har lyst til at prøve at smøre den med fedt. Men kan det nytte noget eller vil det kun gøre skade.?

Den nye MTD 96 er også vel hård i tilkoblingen. Til gengæld starter den altid i lavt gear.
Det gule håndtag er gearvælgeren, og der vælger man sit gear, og man kan blot geare op, mens man kører.
Er man standset i højt gear, så vælger den selv lavt gear, når man begynder at køre igen, og først derefter gearer den selv roligt og trinløst op igen til det valgte gear. Det ( variomatic ) kører umiddelbart OK bedre end forventet, men jeg kan godt grue for den dag, hvor der bliver noget i vejen med det.

Vedhæftet fil:
MTD-havetraktor-variomatik-betjening.jpg
MTD-havetraktor-variomatik-betjening.jpg [ 130.67 KiB | Vist 1156 gange ]

Nu blev jeg omsider færdig med frontbøjlen til MTD'en, så den også nemt kan løftes foran med kran:

Vedhæftet fil:
MTD96-kranet-forfra.jpg
MTD96-kranet-forfra.jpg [ 138.58 KiB | Vist 1141 gange ]

Hvad gør man med sådan en klippekasse under bunden for at få den til at holde i så mange år som muligt.?

Tectyl.?

Geografisk sted: Egtved
Min Partner P1292 kører på 13. år. Efter hver sæson renser jeg skjoldet med højtryksrenseren. Hvert 3. år har den fået et lag corostabil, ellers har den nøjest med en gang spilolie sprøjtet på. Nu har jeg ikke mere corostabil, så den får en gang sølvbronce. Jeg har skiftet knive en gang, på grund af en revne; har nok jævnet for mange muldskud. Konsollen med strammerullerne gik løs, så jeg har forstærket skjoldet det pågældende sted, remmen kører endnu. Det tager godt 2 timer hver gang jeg slår græsset, så jeg er godt tilfreds.
MVH: 651 Niels Pedersen.

Hvorfor må nogle havetraktorer godt klippe i bakgear, mens andre ikke må.?

Min Craftsman slår fint i bak, mens både Partneren og MTD'en går i stå øjeblikeligt.

Niels Pedersen

Afmonterer du så klippekassen og sliber den blank, før du maler den, eller hvordan kommer du til.?

Jeg har tidligere været af den holdning, at det ikke kunne betale sig at male, fordi malingen alligevel bliver slidt af. Men den teori holder ikke, for kassen er jo især udsat for rust der, hvor malingen ikke slides. Om der er noget bedre end maling, ved jeg ikke, men det er min erfaring, at det er for lidt at sprøjte den i olie 1-2 gange om året.

Man kan i dag også købe en slangestuds til at montere i klippekassen, så man nemt kan spule den ved at sætte en slange på, imens knivene kører. Men jeg tror ikke, at det virker alt for godt, og jeg hørte på TV en mekaniker sige, at efter de var kommet på mode, havde de skiftet betydeligt flere lejer.

Partneren her ser nu således ud:

Vedhæftet fil:
Partner-med-bagudkast-og-kugle.jpg
Partner-med-bagudkast-og-kugle.jpg [ 84.78 KiB | Vist 1080 gange ]

Den er ligefrem monteret med en slangestuds fra ny.

Jeg har pillet opsamleren af og i stedet monteret et anhængertræk og en spand med hul i siden som "tud".
Når der er monteret to spande, så er det selvfølgelig fordi der hører to til et jetset.! ;-)

Geografisk sted: Egtved
Hej Jakob!
Min Partner slår græs, både når jeg kører forlæns og baglæns. Der skal jo vendes og drejes mange gange, inden jeg har været over hele arealet. Jeg afmonterer klipperen, når der ikke er mere græs at slå. Så får den en tur med højtryksrenseren, så den er ren og tør i alle kroge. Nu da dåsen med corostabil er tom, bruger jeg sølvbronce, (det stod på hylden)! Om der på nyere maskiner er en anordning, der forhindrer klipning i bakgear ved jeg ikke, men kan heller ikke se logikken i det. Det med slangestuds og spuling har jeg ingen erfaring med, men lejerne burde kunne klare en del, mine kører perfekt endnu.
MVH.: Niels Pedersen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]