Dato og tid er søn 31. maj 2020 16:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: tirs 12. maj 2020 18:45 
Offline

Tilmeldt: søn 13. sep 2009 20:12
Indlæg: 15
Så er det 11 år siden jeg første gang skrev at jeg skulle til at renovere en D30/DZ30 Bukh , forskellige omstændigheder har gjort at den kun blev skilt i atomer i den første fase , men nu er jeg så småt kommet igang igen ,og så melder spørgsmålene sig. Dæksel ved oliepumpen skal drev til omdrejningstæller ikke sidde i den? der var bare tilpasset et stykke fladjern på min så det er svært at se hvordan det skulle være. Jeg har købt alt hvad der fås ved Peters Traktorbøger om den gamle dame , men synes stadig jeg mangler noget værkstedshåndbogs agtigt med lidt bedre beskrivelser af både motor og gearkasse , ja hele maskinen om muligt , altså til købs naturligvis , gerne kopi. jeg er nu i gang med motoren i første omgang for at starte et sted. Jeg ved at reservedelene ikke lige ligger og flyder på ethvert lager , så hvis der er nogen der evt har noget liggende eller kender nogen som har vil jeg være rigtig glad for at få nogle kontakter , og evt også nogen som er blevet grå i toppen som har arbejdet på de gamle Bukh"er og som har nogle guldkorn de vil dele. Det jeg ved jeg mangler pt. er komplet sæde eller tip til hvad som kan tilpasses (ved godt det er en dødsynd i nogens øjne at det ikke er orginalt det hele , men så kommer den aldrig ud at køre) . Så mangler jeg dæksel/fedtkapsel på et forhjul og styretøjs del som sidder på den ene hjulspindel hvor langsgående og tværgående styrestang sidder fast på (min er svejset og det ser ikke særlig holdbart ud). Udrykkerlejet er en skive , den er lidt revnet så skulle der ligge en intakt en derude var det også en mulighed på listen. Håber nogen læser dette selvom der ikke er sket meget i Bukh tråden det sidste år.


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 15. maj 2020 06:23 
Offline

Tilmeldt: tors 27. apr 2017 21:40
Indlæg: 51
Geografisk sted: Djursland
Mht. dæksel ved oliepumpen, er den i hvert fald ikke født med et "stykke fladjern". Men har den omdrejningstæller ? De tidlige modeller havde nemlig ikke. Ellers det er rigtigt at drevet til tælleren sidder i forenden af oliepumpen, det er et støbejernsdæksel hvor der er en tynd aksel, vist nok 8 mm., som drives af knastakslen via en kærv/rørstift. Det videre drev består af et vinkeldrev som er skruet fast på dækslet med en omløber lig det som er på kablet til tælleren. "Afgangen" vender således opad så kablet kan ligge i en blød bue op over ventildækslet.
Hvordan ser knastakslen ud i forenden ?, er der en boring og en tværgående kærv ?
Så vidt jeg husker passer det hele sammen med de "nyere" modeller 302-403-452 som alle havde omdrejningstæller. Men det bliver nok svært at finde en donor, det er jo en ældre dame, nok årgang 56-59 ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 15. maj 2020 11:35 
Offline

Tilmeldt: søn 13. sep 2009 20:12
Indlæg: 15
Jeg er på job lige nu , men mener den har en rille i enden , kigger i eftermiddag, og jo den har omdrejningstæller , er der noget med at der var nogle overgemte DZ der fik anden hjelm på?? Der står DZ30 på blokken og er med 100mm foringer , men på hjelmen står D30 og er den runde hjelm. Nej hvad angår reservedele er jeg godt klar over det vil være op af bakke hele vejen , men hvis ikke jeg får nogen følere ud så finder jeg slet ingen dele. Håber at nogen har hugget et par stykker op , har skrevet til Samsø Ivan da jeg fornemmer han ligger inde med en del til dem , men han er vist lidt ophængt for tiden , han er ikke vendt tilbage endnu.


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 15. maj 2020 13:56 
Offline

Tilmeldt: tors 27. apr 2017 21:40
Indlæg: 51
Geografisk sted: Djursland
Det lyder som lidt af en kloning. En "ægte" DZ 30 kendes på firkantet forakselrør, "lodretstående" portalaksler samt en kantet hjelm af lidt forskellig udformning afhængigt af årgang. Fremstillet 1956-59 i ca. 1000 stk.
En D 30 har rundt forakselrør og portalaksler som står i ca. 45 grader bagud, hvilket giver længere akselafstand. Hjælmen er stadig den kantede type. Og det var netop dem som til slut kunne fåes/faceliftet med rund hjelm, da de så lignede den "nye" 302`er. Dette for at forhandlerne ikke skulle brænde inde med de sidste D 30. Disse oplysninger stammer fra Ivan Laursens bog om BUKH. Kan absolut anbefale denne bog som er meget detaljeret og rigt illustreret.


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 15. maj 2020 22:20 
Offline

Tilmeldt: tors 27. apr 2017 21:40
Indlæg: 51
Geografisk sted: Djursland
Billede af dæksel med drev til omdr. tæller.........


Vedhæftede filer:
mini-drev.jpg
mini-drev.jpg [ 26.71 KiB | Vist 361 gange ]
Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 16. maj 2020 09:44 
Offline

Tilmeldt: søn 13. sep 2009 20:12
Indlæg: 15
Den har rille i knastakslen til drevet for tælleren, og ja det var som på billedet jeg mente dækslet skulle se ud , jeg har indtil videre fået fat i et dæksel uden drev så må jeg se om jeg kan finde den anden med drev senere. Den har rund foraksel , og så ved jeg ikke lige hvad portalaksel er (er lastbilmekaniker) kan du uddybe det så en ikke fagmand kan forstå det :-) D30 skulle den kun være lavet med 105mm foringer? Jeg tager billeder undervejs og håber jeg lykkes med at få dem vedhæftet på et tidspunkt


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 16. maj 2020 09:53 
Offline

Tilmeldt: søn 13. sep 2009 20:12
Indlæg: 15
Det skulle være et billede af dyret ved hjemkomst til min adresse for over 10 år siden måtte ha 2 nye bagdæk da de var fuldstændig væk efter 20 år udendørs.
Vedhæftet fil:
16. april 2010 045.JPG
16. april 2010 045.JPG [ 1.3 MiB | Vist 350 gange ]


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 18. maj 2020 06:25 
Offline

Tilmeldt: tors 27. apr 2017 21:40
Indlæg: 51
Geografisk sted: Djursland
Ingen tvivl, det er en D 30, som blev fremstillet i årene 1958-61. Portalaksel er blandt andet også anvendt på Mercedes Unimog (så er vi ovre i lastbiler (næsten)) Dette for at give en større frihøjde, samt at give mindre belastning på differentiale og drivaksler, da den sidste nedgearing er helt ude ved hjulet. Bremserne sidder jo også på den "hurtiggående" aksel, og er derfor dimensioneret mindre men alligevel effektive.
D 30 er med 100 mm. foringer, det var først 302 som fik 105 mm. foring (G motoren). At der står DZ 30 på din motor, tyder altså på at det er et gadekryds. Kan du se motornummeret ?.

Ivan`s Bukh bog beskriver flg. vedr DZ

Januar 1956 motornr. 30025
Januar 1957 30083
Januar 1958 30483
Januar 1959 31000

For D 30 oplyses:

Oktober 1958 30883
Januar 1959 30995
Januar 1960 71137
Januar 1961 72991
August 1961 73681


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 24. maj 2020 18:40 
Offline

Tilmeldt: søn 13. sep 2009 20:12
Indlæg: 15
Den har motornummer 70215 , hvilket jo passer godt nok med D30 fra 1959 , hvis man er fortsat med at anvende samme motor i D30 så kan det måske tænkes at støbeformen er den samme og derfor stadig DZ30 støbt i blokken , eller giver Ivans bog en anden forklaring? Må se at få den bog bestilt!!


Vedhæftede filer:
16. april 2010 051.JPG
16. april 2010 051.JPG [ 1.35 MiB | Vist 219 gange ]
16. april 2010 050.JPG
16. april 2010 050.JPG [ 1.41 MiB | Vist 219 gange ]
16. april 2010 046.JPG
16. april 2010 046.JPG [ 1.37 MiB | Vist 219 gange ]
Top
 Profil  
 
Indlæg: man 25. maj 2020 06:23 
Offline

Tilmeldt: tors 27. apr 2017 21:40
Indlæg: 51
Geografisk sted: Djursland
Ja, det kunne jo være en mulig forklaring. Har ikke lige kunnet finde noget i Ivans bog om lige præcis denne detalje. Til gengæld står der at fra motor nr. 70198 indføres ventildæksel af presset stålplade i stedet for det tidligere støbejernsdæksel med ventilløftere. Så din må være med den nye type ? En anden detalje er vingen som også ændres fra aluminium til stålplade. Din ser ud til at være alu. modellen.
Mht. bogen er første oplag vist næsten udsolgt, så tøv ikke for længe.


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 27. maj 2020 10:33 
Offline

Tilmeldt: søn 13. sep 2009 20:12
Indlæg: 15
Ja , ventildæksel er af presset stålplade og vandpumpen har alu vinge , den har orange farve så er nok taget fra en anden motor på et tidspunkt.
Bogen er bestilt nu , og skulle komme en af dagene.


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 27. maj 2020 17:11 
Offline

Tilmeldt: tors 27. apr 2017 21:40
Indlæg: 51
Geografisk sted: Djursland
Stålpladevingen bliver først indført i januar 1963 fra motor nr. 76711, altså model 302. Samtidig kommer der også kølevandsomløb. Dvs. det er G-motoren med 105 mm. boring.

Igen skarpe detaljer fra Ivans bog.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team