Dato og tid er tirs 11. dec 2018 13:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: ons 6. sep 2017 11:42 
Offline

Tilmeldt: lør 5. aug 2017 12:47
Indlæg: 2
Starter gerne mine Bukh-er 2 gange om året, og kører en lille tur. Men min 452 var blevet utæt for vand/kølervæske, ventil-vippetøj og dæksel var fyldt med,vanddråber & rust, købte ny toppakning fra Løkken Smeden, Den blev tilspændt med 35 kgm. Men-men, den trykkede stadig vand op ved påfyldningsdækslet, og der kom stadig vanddråber under ventildækslet. Olien er også blevet noget grå. Kan ikke se revner i topstykket, Og hvis disse O-ringe i bunden af foringerne var utætte, ville det vel ikke give overtryk i køleren.Har haft overtryksventilen & thermostat ude, de ser uskat ud. Hvad kan problemet skyldes ? Hilsen Bent, 4700 Næstved :|


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 7. sep 2017 17:50 
Offline

Tilmeldt: tors 27. apr 2017 21:40
Indlæg: 30
Geografisk sted: Djursland
Du har ret i at O-ringene i bunden af foringerne ikke være årsag til trykket i kølesystemet. Utætte O-ringe kan kun føre til at kølevandet løber direkte ned i motorolien. Men det er/var ikke en svaghed ved disse motorer. Har set revner i topstykket, men kun mellem ventilsæderne, som så gik løse.
Når kompressionen går i kølesystemet, er der nok desværre kun de dyre muligheder:
Tæret foring. ( var ikke almindeligt da jeg skruede i BUKH, men nu er der jo gået 30 år mere, så det ku` jo være )
Utæt toppakning, måske pga. sunket foring. Foring skal være en anelse over blokken; 0,1-0,2 mm. (nogen har måske et fabriksmål?)
Der fandtes/findes ? sims til at justere højden.
Det er meget vigtigt at rillerne i foringer og topstykke er rengøres omhyggeligt.
Du kan evnt. afmontere "vandmanifolden" , afmontere kileremmen til vandpumpen, fylde vand helt op og starte motoren. Så kan du se hvor luftboblerne kommer op, og derved lokalisere hvilken cylinder der er synderen. Jeg er godt klar over at ved en større utæthed vælter vandet bare ovenud af alle 3 huller.
Endelig kan sidedækslerne ved krumtappen afmonteres, så man kan se om der måske drypper kølevand fra bunden af en foring
Grå olie er et stensikkert tegn på vand i olien.

Mvh.
Hans J. Larsen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 9. sep 2017 16:17 
Offline

Tilmeldt: lør 5. aug 2017 12:47
Indlæg: 2
HJLarsen skrev:
Du har ret i at O-ringene i bunden af foringerne ikke være årsag til trykket i kølesystemet. Utætte O-ringe kan kun føre til at kølevandet løber direkte ned i motorolien. Men det er/var ikke en svaghed ved disse motorer. Har set revner i topstykket, men kun mellem ventilsæderne, som så gik løse.
Når kompressionen går i kølesystemet, er der nok desværre kun de dyre muligheder:
Tæret foring. ( var ikke almindeligt da jeg skruede i BUKH, men nu er der jo gået 30 år mere, så det ku` jo være )
Utæt toppakning, måske pga. sunket foring. Foring skal være en anelse over blokken; 0,1-0,2 mm. (nogen har måske et fabriksmål?)
Der fandtes/findes ? sims til at justere højden.
Det er meget vigtigt at rillerne i foringer og topstykke er rengøres omhyggeligt.
Du kan evnt. afmontere "vandmanifolden" , afmontere kileremmen til vandpumpen, fylde vand helt op og starte motoren. Så kan du se hvor luftboblerne kommer op, og derved lokalisere hvilken cylinder der er synderen. Jeg er godt klar over at ved en større utæthed vælter vandet bare ovenud af alle 3 huller.
Endelig kan sidedækslerne ved krumtappen afmonteres, så man kan se om der måske drypper kølevand fra bunden af en foring
Grå olie er et stensikkert tegn på vand i olien.

Mvh.
Hans J. Larsen.


Vedhæftede filer:
Filkommentar: Nu har den stået med vand på blokken en uges tid, og det samme med topstykket,som ligger med bunden i vejret,den får nok nogle dage mere. Olien er tappet af! Må nok rense rillerne OMHYGGELIGTop og ofre kr.789,30 på en toppakning mere. De toppakninger man får nu om dage har flere tilblændede huller for vandgennemstrømning, må formode vandmanifolden klarer det. Et godt fif,det med at tage kileremmen af.Håber ikke jeg får brug for det. ( Lidt ærgerligt, den har kun gået 2100 timer og gik rigtig godt, uden blå eller sort røg)
b452.jpg
b452.jpg [ 150.77 KiB | Vist 1121 gange ]
Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 10. sep 2017 12:36 
Offline

Tilmeldt: tors 27. apr 2017 21:40
Indlæg: 30
Geografisk sted: Djursland
Er der synlige skader på den "seneste" toppakning ? Den er formentlig ikke gået i stykker ved demonteringen når den kun har siddet der kort tid.
Vær særlig opmærksom i området ved rillerne. Prøv med en stål linial om alle foringer sidder i samme højde, og gerne 0,1 mm. over blokken.
De afblændede huller må have noget med fordelingen af kølevandet at gøre.
Håber du finder fejlen, der er jo tusindvis af timer i den traktor endnu.


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 29. sep 2017 17:59 
Offline

Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 15:57
Indlæg: 26
Geografisk sted: Ribe
Hvis man skruer påfyldningsdæksel af når motor køre kan det godt se ud som om der er tryk i vandet Har haft et par gange hvor oringe ved forringe var utætte, så løber der vand i olie og kondens sætter sig i ventildæksel. Mvh Henning


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 1. okt 2017 19:05 
Offline

Tilmeldt: tors 27. apr 2017 21:40
Indlæg: 30
Geografisk sted: Djursland
Hvis man skruer vandpåfyldningsdækslet af medens motoren kører, (gælder 2 og 3 cyl. motorer), kommer vandet altid op, også på en motor som ikke fejler noget som helst. Dette skyldes at vandet ikke kan komme ud i køleren så længe at termostaten er lukket, vandpumpen trykker derfor vandet op af påfyldningen da denne jo sidder før termostaten.
Dette er begrundelsen for at pille kileremmen af. Det gjorde vi altid på de 4 cyl. for se hvilket af topstykkerne det var galt med.
Trykker den derimod vandet ud ved trykventilen i toppen af køleren, ja så er der gået kompression i kølesystemet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 2. okt 2017 05:38 
Offline

Tilmeldt: tors 27. apr 2017 21:40
Indlæg: 30
Geografisk sted: Djursland
RETTELSE: Det er ikke alle motorer som har vandpåfyldningen i manifolden. Ved nogle sidder den i termostathuset. Måske noget med 100 eller 105 mm. boring. I dette her tilfælde er det jo 3G 105, altså den "nye" model.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team