Dato og tid er søn 9. aug 2020 13:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked

Geografisk sted: Lyngby, Djursland
Hej allesammen

Jeg har skiftet kobling på min MF 175. Helt ny enhed og friktionsplade. Sidder fint - det gik nemt at få samlet traktoren igen.
Men den vil ikke koble ud. Jeg har fjernet holde-boltene. Pedalen er meget hård og der sker ikke noget. Nu vil jeg prøve at justere skruerne på fingrene i morgen og så håbe det hjælper. ellers er jeg nødt til at skulle dele traktoren igen.

Er der noget jeg har overset - ikke forstået - gode forslag modtages med glæde.

Bjarne

Lige en update. Jeg justerede koblingarmen - pedalen. Men den tager først ved helt til sidst, så den er meget meget hård. Jeg er bange for, at jeg skal have delt traktoren igen og justeret fingrene på koblingen. Jeg forsøgte at gøre det gennem inspektionslugen, men jeg kunne ikke komme til.

Geografisk sted: 9500 Hobro
Det er sandsynligvis en ommer. koblingen er nok ikke samlet korrekt.

Geografisk sted: Vesthimmerland
saabbat

Wow, du laver ligefrem en video om det:

Massey Ferguson 175 clutch repair
https://www.youtube.com/watch?v=5921jVoXMns

Så burde du jo have den allerbedste hjælp, så du får alle detaljer med.
Men det plejer ofte at være lidt tyndt i forum omkring koblingsjustering, så du bør måske have fat på traktorbogen.dk
Det bliver spændende at se fortsættelsen. :-)

Hej igen.

Jeg er endt lidt i limboland. Jeg justerede pedalen op så den da kunne koble ud. Men mine knæ kan ikke holde til det så jeg skal have justeret fingerene på koblingen. Jeg vil meget gerne gøre det uden at skille den ad, men det er nok ikke muligt. Er der nogen som har erfaring med justering gennem inspektionlugen under koblingen.

Jakob- he, jeg lavede en lille video. Jeg har lidt mere, men jeg synes ikke mit engelsk går godt. Youtube er et rigtig fint sted når man skal lave noget. Så må man jo også bidrage omend med meget lidt.

Bjarne

Geografisk sted: 9380 Vestbjerg
Kan du mærke trin 2, altså kan du mærke når du begynder at træde på PTO-koblingen ?. Min tanke er, at spillerummet mellem kørekobling og PTO-kobling er blevet for lille, så du skal træde begge koblinger ud samtidig. Prøv eventuelt, med slukket motor, PTO indkoblet og en hjælper til at dreje PTO-tappen med en vandpumpetang. Slipper PTO-koblingen så overhovedet, og gør den det ca. samme sted som kørekoblingen ?
Hvis du kan bekræfte min teori, har jeg nogle tip til dig vedr. justering af PTO-kobling.

Jeg så først din film EFTER jeg skrev det første indlæg. Bolten (1 ud af 3) til at justere spillerum mellem køre- og PTOkobling er vist lige midt i billedet aller sidst i din film. Der skal være et spillerum på 2,2 til 2,3 mm. Spillerummet kan godt tjekkes og justeres op gennem inspektions hullet, jeg har selv gjordt det før.
Så vidt jeg husker, skal der bruges en 1/2 tomme nøgle. Måske kan du bruge en 13 mm nøgle, men pas på, kontramøtrikken er smal, så den bliver let rund (du kan jo kun bruge gaffel-enden)
Hvis du skal justere spillerummet, så lav et søgeblad af et stykke fladjern. Spillerummet SKAL være præcist ens på alle 3, og det skal ret præcist mellem 2,2 og 2,3 mm.

Hov, der manglede da vist noget på din gamle kobling ?
Jeg har lige set din film igennem igen et par gange, og jeg synes bestemt det ser ud til at luftringen manglede på den gamle kobling. Har du sat en ny luftring i, da du monterede den nye kobling ?
Luftringen er en ca. 1 mm tyk blikskive. De 6 bolte du skruede ud for at fjerne koblingsheden, går gennem luftringen. Luftringen ligger altså mellem koblingsenheden og svinghjulet. Ydre diameter på luftringen er den samme som på koblingsenheden. Skiven er ca. 2 cm bred.
Skiven er normalt delt i 3 sektioner, men det ser du først når du fjerner koblingsenheden.
Tykkelsen på 1 mm lyder ikke af meget, og man kunne tro den ikke er så vigtig endda. Men 1 mm svarer næsten til den tilladte afslidning af koblingspladen. Med andre ord: HVIS luftringen mangler, svarer det til at du havde monteret et koblingsmav med en 1 tykkere belægning end originalt. 1 mm betyder rigtigt meget for justeringen af koblingspedalen.
Den manglende Luftring vil også mindske spillerummet mellem køre- og PTOkobling.

Kender du lidt historie på din traktor ? Jeg har haft flere MF-koblinger skilt ad, og har aldrig set knækkede fjedre før.

Lidt. alm. info: Koblingsnav, koblingsenhed og svinghjul er identisk for MF35(3cyl)-65-135-165-175. Dvs. helt ens er de ikke, forskellen ligger i fjedrenes antal og styrke, resten er det samme. Farven på fjedrene er en kode for styrken.
I starten var kørekoblingen på 11 tommer, PTO-kobling 9 tommer. På de senere årgange af 100-serien skiftede man til 12 hhv. 10 tommer.

Korrektion: bemærk, jeg har lige korrigeret i mit seneste indlæg. Manglende luftring VIL reducere spillerummet.

Geografisk sted: Vesthimmerland
saabbat

Jeg synes, at det går helt fint med både billede og lyd.
Du er god til at gå tæt på og vise detaljer, og det er meget vigtigt.

Med hensyn til sproget, så er der ikke noget i vejen med dansk.
Og du skal sikkert ikke flette mange engelske ord ind, før en englænder også kan forstå det.
Men jeg ville nok indflette ordet "kobling" på dansk i overskriften, så der også bliver et dansk ord at søge på.
Jeg ville også finde det vigtigt, at der i kommentarfeltet kommer et link til denne tråd.

God arbejdslyst med at komme videre. :-)

Hej lige lidt update.
For et år siden satte koblingen sig fast og kunne ikke løsnes. Det er så endt med at jeg har skilt traktoren ad her i sidste uge juli 2020. Jeg har renset og gjort at rent for rust. I forbindelse med samlingen valgte jeg at sætte færre fjedre i koblingen så den ikke er så svær at træde ud. Jeg havde mange genvordigheder med det fordi der knækkede en bolt til at fastholde koblingen i svinghjulet. Desværre brækkede jeg en gevindtap i hullet da jeg lavede det. Så jeg måtte en størrelse op i bolt for at få det til virke. Men nu er den blød og nem at træde ud og jeg håber ikke den ruster sammen igen. Der er monteret en ikke original starter på den.For at den kan være der er en af de store bolte som holder motor og koblingshus sammen fjernet. Der er vandet trængt ind og har medført rust i koblingenl

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]