Dato og tid er tirs 20. nov 2018 02:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked

Kære Ferguson-/traktoreksperter!

Jeg er den stolte ejer af en MF565 i en umiddelbar god stand. MEN..... Der er altså noget der driller og bekymrer, som jeg håber i kan kaste lidt lys over inden jeg må kaste håndklædet i ringen og hidkalde maskinereparatøren.

Den "halter" en del ved høj fart. Det føles som om det højre baghjul mangler luft da traktoren falder ned mod højre ved hver omdrejning på hjulene så når man kører, så gynger den til siden. Lufttrykket er dog fuldstændig ens og højre bagdæk ser heller ikke skævt ud, så bør kunne udelukkes. Findes der andre sandsynlige og umiddelbare årsager?

På forhånd tak for jeres input!

Mvh. Lasse

Brugeravatar

Geografisk sted: Føllenslev
1: Den har stået stille længe på et halvfladt dæk ...

2: Dækket er ikke monteret korrekt, kantbåndet er ikke kommet på plads i fælgkanten ...

3: Der er altid en 3'die mulighed ;-)

Sæt en buk under akslen og drej på hjulet, så er det lettere at se hvor problemet er. Og lad nu være med at starte den mens den er på bukke! det ser så grimt ud når den falder ned og stikker af ...

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Geografisk sted: djursland
alle traktorer får en flad plet hvis de står længe, så det vil du kunne mærke de første km på vejen, men det skulle gerne aftage jo længere du kører.
Dette fænomen kan du til dels undgå ved højt dæktryk mens den står. Pump feks 2 bar i dækkene.

Forsvinder det ikke efter nogle km kørsel, har du et skævt dæk eller fælg, eller begge dele.
Som Søren skriver, løft den op, og drej på hjulet. Synes du det er svært at se, så sæt noget op ad fælg og dæk, som står stille så du kan se variation. Det kan både være på siden og på trædefladen.

Hej Henrik & Søren

Jeg er overbevist om det er option 1 - den HAR nemlig stået stille længe med et tryk på 0,8bar (det er vel beregnet til markkørsel og ikke asfalt). Har pumpet bagdækkene op til 1,5bar og det får den lov til at stå med henover vinteren. Hvis ikke det aftager efter nogle kilometers kørsel, så må jeg have den løftet op og set efter for skævt hjul/fælg.

Tusind tak for hjælpen! :wink: :wink: :wink: :mrgreen:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]