Dato og tid er ons 26. feb 2020 19:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors 14. sep 2017 18:32 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Vesthimmerland
Traktoren kører godt, og den laver fint olietryk til dagligt brug.

Men når den har været parkeret i nogle uger uden at blive startet, så går der meget lang tid med turning på selvstarteren eller lav tomgang, før olietryk er dannet.


Hvad kan man gøre for at afhjælpe dette.?


Jeg har tænkt lidt på at give den et par liter dyr olie med teflonkugler ( swedol ), men jeg aner ikke, om det kan hjælpe.?


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 28. sep 2017 22:38 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Vesthimmerland
Er der evt. nogen der har set eller hørt om en motor med en manuel håndpumpe, så man kan pumpe motorolien rundt før start.?


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 29. sep 2017 08:00 
Offline

Tilmeldt: man 9. apr 2007 18:44
Indlæg: 351
Hej jakob.
Næsten alle store motorer har hånd pumpe, så hoved og plejllejer
Kan smøres inden start.
Men ellers så har din næsten nabo lavet elektrisk pumpe, så han
Kan slukke olie lampe inden start. Skal spørge om du må kopiere
det hvis det har interesse ? Mvh Søren

_________________
Vil du frem i flokken, så ska der stå Bukh på blokken!!!


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 20. jul 2018 19:49 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Vesthimmerland
Det lykkedes mig omsider at træffe Henning.
Han har gjort det på en Fiat, men her et billede af hans geniale ekstraudstyr til inspiration:

Vedhæftet fil:
Oliepumpe-el-Fiat.jpg
Oliepumpe-el-Fiat.jpg [ 121.39 KiB | Vist 3271 gange ]


Elpumpen forsynes gennem bundproppen, hvor der er monteret et rør, så elpumpen ikke kan tømme bundkaret, men kun få olie nok til at danne tryk.
Oppe under filteret har han monteret en flange med en kontraventil på elpumpens tilgang, så motorens olietryk ikke kan forsvinde baglæns i retning imod elpumpen.
Overordnet har han konstrueret det sådan, at han kan montere en ny bundprop og fjerne resten, hvorefter traktoren igen er original.


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 8. aug 2018 08:31 
Offline

Tilmeldt: man 9. apr 2007 18:44
Indlæg: 351
Hej Jakob.
Har lige talt med Henning, hvor han fortalte at du havde været forbi.
Det er et meget simpelt system han har lavet, men meget effektivt. Skal du så til at kopiere ?

Mvh Søren

_________________
Vil du frem i flokken, så ska der stå Bukh på blokken!!!


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 13. aug 2018 11:35 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Vesthimmerland
Det ligger lidt tungt, for jeg kan ikke bare kopiere det.
Det er også mere kompliceret, end jeg først forestillede mig.
Hvis jeg bare havde kørt på selv, så havde jeg nok glemt kontraventilen, og så kunne det hele være endt i en katastrofe. Det er "kun" en psykisk rystelse, men det trækker ud, når jeg overvejer, hvor meget mere, der kan være af sådan noget, som jeg ikke havde tænkt på.
Det ville være skønt, hvis jeg kunne finde på noget meget mere simpelt. Jeg bør nok også først undersøge, om der findes en bundkontraventil, som er utæt, og om det bare er den, det er galt med. Og finde ud af hvor jeg skal opbygge trykket, når oliefilteret er kapslet inde, og jeg gerne vil være sikker på, at jeg ikke laver ulykker og f.eks. presser skidt fra oliefilteret baglæns ned i oliepumpen.
Der er også noget med valg af pumpe og dens sugeevne, så jeg skal snakke med Henning igen. Han pegede f.eks. også på målepinden som en mulighed. Jeg tænker, at det måske kan være smart at erstatte målepinden med et sugerør, som når ned til minimum oliestand og har en streg ved maksimum. På den måde er det sikkert, at den ikke suger for meget olie op, og man undgår konstruktive ændringer og en slange under traktoren.


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 26. jun 2019 08:25 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Vesthimmerland
Hvad mener man om diagrammet på billedet.?

Forslag til valg af oliepumpe, kontraventil og slanger.?

Vedhæftet fil:
DB996-oil-pump-supp.JPG
DB996-oil-pump-supp.JPG [ 92.16 KiB | Vist 2551 gange ]


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 1. jul 2019 19:18 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Vesthimmerland
Jeg forestiller mig, at det er motorens indbyggede oliepumpe, der skal forhindre tilbageløb af olie, og det derfor vil være bedst at tilføre hjælpeolien et sted imellem oliepumpe og filter, så hjælpeolien også bliver filtreret, og den ikke presser skidtet fra filteret tilbage ned til den indbyggede oliepumpe.

På ovenstående diagram har jeg tilsluttet hjælpeolien til oliefilter hætten, men jeg ved ikke, om olien under hætten er på vej til filteret eller på vej væk fra filteret og ind i motoren for at smøre.
Måske andre ved det, så jeg ikke behøver at skille det ad for at finde ud af det.?


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 2. jul 2019 20:13 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Vesthimmerland
roden

Har du en oliefilter hætte med bolt til salg, hvis jeg brokker noget.?


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 2. jul 2019 21:37 
Offline

Tilmeldt: man 9. apr 2007 18:44
Indlæg: 351
Kan ikke lige huske lagerstatus, men tror jeg har et fra DB 990.
Tjekker i morgen formiddag.

_________________
Vil du frem i flokken, så ska der stå Bukh på blokken!!!


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 2. jul 2019 23:12 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Vesthimmerland
Jeg har fundet noget til et fuskerforsøg:

Oliepumpe
https://www.tectake.dk/oliepumpe-402330

Kontraventil
https://www.vvs-shoppen.dk/diverse-970/kontraventil-til-vand-olie-og-luft-3-8-nej-430335003/


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 3. jul 2019 11:29 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Vesthimmerland
Hvis det kommer til at virke, men jeg senere beslutter at løse problemet på anden vis, så kan den ekstra pumpe måske hjælpe med fejlfindingen.
Hvis jeg afmonterer bundkaret og starter pumpen med sugeslangen i en kop olie, så må der løbe mest olie ud de steder, hvor systemet er mest utæt, og på den måde bliver det måske ganske nemt at finde fejl.

Skide godt Egon, men hvad har jeg mon overset.? ;-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 3. jul 2019 14:20 
Offline

Tilmeldt: man 9. apr 2007 18:44
Indlæg: 351
Hej Jakob.
Har nu tjekket, og har et oliefilterhus m bolt fra DB 990.
Mvh Søren

_________________
Vil du frem i flokken, så ska der stå Bukh på blokken!!!


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 4. jul 2019 18:56 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Vesthimmerland
Ved du, om olien cirkulerer fra hulrummet udenom filteret og ind gennem filteret til hulrummet i midten, eller om det er den modsatte vej.?

Hvis det er modsat, så bør jeg nok ind gennem bolten, og det bryder jeg mig ikke om. Ellers må jeg måske installere et filter mere, og hvis jeg gør det, så kan jeg måske ligeså godt tilslutte ved olietryksmåleren.
Der er meget at overveje. ;-)

Men under alle omstændigheder kan vi godt handle nogle 990 dele, hvis du er interesseret i min major som beset uden gravearm og med et nyt fordæk. :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 5. jul 2019 08:00 
Offline

Tilmeldt: man 9. apr 2007 18:44
Indlæg: 351
Hej Jakob.
Normalt fordeler olien sig imellem kappe og filter. Men det kan da undersøges.
Kunne godt være interesseret i majoren. Vi må lige mødes til forhandling en dag.

_________________
Vil du frem i flokken, så ska der stå Bukh på blokken!!!


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 6. jul 2019 11:38 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Vesthimmerland
Ja, vi må finde ud af noget. Hvis du gerne vil snart, så må du sige til.
Jeg skal undersøge noget mere, og jeg har lige opdaget, at den pumpe, som jeg linkede til, ikke er beregnet til kold olie.


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 7. jul 2019 12:50 
Offline

Tilmeldt: man 9. apr 2007 18:44
Indlæg: 351
Helt Ok, ikke noget der haster. Har du overvejet en oliefyrspumpe ?

_________________
Vil du frem i flokken, så ska der stå Bukh på blokken!!!


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 8. jul 2019 13:47 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Vesthimmerland
Den skal ikke være for dyr, og den skal være til motorolie og 12 Volt.
Der kan købes en del brændstofpumper, men jeg ved ikke, om de kan suge og pumpe motorolie eller skabe det fornødne tryk.
Jeg kan måske ligeså godt prøve den anden, men hvis olien skal forvarmes, så bliver det træls i længden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 22. jul 2019 01:38 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Vesthimmerland
roden skrev:
Næsten alle store motorer har hånd pumpe, så hoved og plejllejer
Kan smøres inden start.


Kan du evt. huske noget cirka om stempeldiameter og udveksling.?
Jeg tænker lidt på en donkraftpumpe igen, men den er måske blandt andet både for lille og for hård i originalopsætningen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 24. jul 2019 10:01 
Offline

Tilmeldt: man 9. apr 2007 18:44
Indlæg: 351
Hej Jakob.
Det er som regel en vingepumpe der bruges på større motorer. Og m ret store rør. Du kan vel
bruge en 230 v pumpe, må du altid stiller traktor i garagen ? Mvh Søren

_________________
Vil du frem i flokken, så ska der stå Bukh på blokken!!!


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 24. jul 2019 16:33 
Offline

Tilmeldt: lør 29. aug 2009 16:04
Indlæg: 58
Geografisk sted: Pandrup
Hej kunne man ikke bare sætte et Tstykke Og en hane på ved olieindikator?
Vh
Kjædegaard


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 24. jul 2019 22:21 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Vesthimmerland
roden

Tak for info.
Ja, traktoren står altid inde og kommer normalt aldrig ud i regnvejr.
Men hvor meget vil 230 V hjælpe.?


Kjædegaard

Jo, det vil jeg måske også mene. Men olien skal jo stadig pumpes frem.
Jeg ser også den mulige ulempe, at olien, som bliver pumpet frem, ikke kommer igennem filteret og bliver renset, hvis man benytter indikator tilslutningen.

Jeg går ud fra, at du tænker på et diagram som dette:

Vedhæftet fil:
DB996-oil-pump-supp-2.JPG
DB996-oil-pump-supp-2.JPG [ 93.41 KiB | Vist 2405 gange ]


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 25. jul 2019 16:37 
Offline

Tilmeldt: lør 29. aug 2009 16:04
Indlæg: 58
Geografisk sted: Pandrup
Præsis. Man kunne jo monterer et filter måske et benzin filter til at sætte på suge slangen
Vh
Kjædegaard


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 25. jul 2019 20:28 
Offline

Tilmeldt: man 9. apr 2007 18:44
Indlæg: 351
tænker bare at udvalget i pumper på 230 volt er større.
Men en pumpe fra lastbil læssebagsmæk er jo også en mulighed !
Mvh Søren

_________________
Vil du frem i flokken, så ska der stå Bukh på blokken!!!


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 8. aug 2019 20:01 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Vesthimmerland
roden

Jeg kan ikke finde noget, som jeg synes om.



Kjædegaard

Har du også en DB'er, som er længe om at lave olietryk.?
Det undrer mig lidt, at der ikke er dukket andre op med samme problem.

Hvis det er et almindeligt problem, eller hvis der er interesse for at øge motorens holdbarhed, så burde det nok være en fin opgave for DB klubben i England at samle et kit og sælge det billigt.
Jeg overvejer efterhånden at droppe projektet og i stedet vælge den platte løsning at starte traktoren en gang eller to om ugen.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team