Gumme
Jeg synes, at det er lidt vanskeligt at tage stilling til odiøse navne uden eksempler. Hvis en bruger f.eks. vælger at kalde sig selv for "Barnemorder" eller "Dyrplager", så tror jeg næsten, at administrationen vil gribe ind af sig selv.
Men er brugernavnet ikke svært anstødeligt, så kommer kritik nemt til at ligne diskrimination, som heller ikke er noget at stræbe efter.
Når det kommer til stykket, så kan enhver have noget imod næsten ethvert brugernavn, hvis der blot trykkes på de forkerte knapper til fantasien.
Nogle eksempler:
Gumme.... det kan man da ikke hedde.?
Det kan i hvert fald ikke være et rigtigt navn.?
Han er nok en provokerende slagsbror, der giver os nogen på gummerne, hvis vi provokerer ham til træf. Ham må vi hellere undlade at snakke med.
Der ser du, hvad et uskyldigt navn kan blive til i en twistet fantasi, men det er jo ikke Gummes skyld, vel.?
Og giver man ham en chance og alligevel diskuterer lidt med ham, så opdager man hurtigt, at han er god nok, og på visse områder faktisk en meget vidende herre, som er mange gode tips værd.
Boombibit.... Det er da hverken et navn eller et ord.? ... Hvordan kommer nogen dog på at kalde sig sådan et navn.?
Jamen det rager vel sådan set slet ikke mig. Jeg kan kun smile lidt uvidende. Hvis jeg skulle blive fornærmet, hvergang jeg ser et navn, som jeg ikke ved hvad betyder, så kunne jeg dårligt lave andet end at gå rundt og være fornærmet, og det er livet alligevel for kort til.
Hvis han ellers snart får lært at skrive "Major" i sine overskrifter, så man kan se, at han ikke bare er en teltturist, så skal jeg såmænd ikke klage. Vel da.?
Og når jeg ser hans nymalede Major med rød fartstribe og lydpotte i tretårnet sølv, så forstår jeg også godt, at det er meget nødvendigt at være anonym for at undgå plyndring og kunsttyveri.
Kroman.... Er det et rigtigt navn.? ... Ja, det kan det vel godt være, men jeg tror nu nærmere, at han har valgt brugernavnet, fordi han ser på forum som en hyggelig kro, hvor han elsker at hygge sig med gæsterne, og de med ham.
Søren.... Det må nok være en miljøaktivist, der ligefrem vælger et brugernavnsallogram for "ren sø".?
Det er et ganske udmærket navn, men nu er det taget, og ingen andre kan hedde det samme i forum. Det kan debatprogrammet ikke håndtere, og det ville skabe total forvirring. Så alle andre "sørener" er altså henvist til andre brugernavne, som i sagens natur skal bestå af andre tegnsammensætninger.
Jakob.... Ok, en undtagelse. Det er da godt, at der i det mindste stadig kan findes en enkelt bruger med et ordentligt brugernavn.
Hvis det da ellers er hans rigtige navn..... Så længe, der ikke er fremvist pas, kørekort eller dåbsattest, så er det jo kun en løs påstand.
Som jeg ser det, er det klogest ikke at hænge sig særlig meget i brugernavne. De er primært kun en vigtig kode, som præcist viser, hvilken profil der skriver. Personen bag profilen, må man lære at kende på anden vis.
Og sådan kan der være noget med enhver....
Men ønsker man en god klub ånd, så må det være vigtigt, at nye brugere føler sig velkomne. Derfor er det nok ikke det allerbedste at starte med at give dem et møgfald og i øvrigt nægte at svare, fordi man ikke kan lide det navn, som de har valgt, eller fordi man ikke kan se, hvor de bor.
Hellere mener jeg, at man bør svare pænt og godt, og så evt. supplere med et lille hint om, at et stednavn kan være gavnligt for bedre hjælp, og man skal henvende sig meget hurtigt til Kroman, hvis man har fortrudt sit spøjse brugernavn.
Jeg ved godt, at det er nemmest i teorien, så et surt opstød i ny og næ undgår vi nok aldrig. Men jeg synes så, at det er super godt, når det kommer her eller i "tjahhh......" frem for at forplumre de tekniske fagtråde.

Kroman
Med hensyn til Facebook, så er jeg ikke med på moden.
Det kan være, at jeg tager fejl, men jeg tror, at domænet lukker om senest få årtier.
Derefter vil det blive til stor fortrydelse for alle de millioner brugere, som har givet billeder, identitet og tekst til siden, fordi de nye ejere har overtaget rettighederne og vil tjene tykt på at sælge det hele til reklameindustrien og diverse andre kommercielle formål.
Voksne vil en dag tilfældigt se sig selv som spæde udenpå reklamer for bleer, fordi deres nybagte forældre engang viste billeder af dem på Facebook. Og andre vil kunne se sig selv på lolitareklamer, ingen er for grim til.. osv. osv.
Nej, jeg bryder mig ikke om Facebook.
Så har jeg trods alt mere tillid til en vetrantraktorklub, hvor det ikke er banditter i habitter, der styrer udviklingen.
Når vi nu er ved det med brugernavne, så kan forvirringen til træf måske gøres mindre, hvis alle får udleveret navneskilte, og brugere fra forum har både deres rigtige navn og forum brugernavnet på deres skilte. Igen vil jeg foreslå frivillighed af hensyn til folks eventuelle ønske om at være anonyme.
Men det kan sikkert blive sjovt at gå rundt og finde nogle medskribenter, som man aldrig har set før i virkeligheden. Man kommer nemt til at danne sig et billede af de mennesker, som man kun skriver sammen med. Virkeligheden kan overraske. Det har jeg i hvert fald ofte oplevet.
Men både for brugernavn og folks look gælder for mig normalt det samme princip. Man skal ikke skue hunden på hårene.
Man kan også sagtens forestille sig en ung knægt, der vælger et vildt sejt brugernavn, men når han så bliver nogle år ældre, så får han en periode, hvor han måske selv at synes, at navnet er for barnligt.
Derfor er det selvfølgelig også rimeligt at bede folk om ved tilmeldingen at vælge sig et godt brugernavn, som de kan stå ved permanent.