Dato og tid er tirs 20. nov 2018 01:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: fre 14. sep 2018 12:31 
Offline

Tilmeldt: fre 27. jul 2018 13:02
Indlæg: 9
Hej Alle

Jeg er nået til tændingsindstilling af B16 motoren. Jeg har indsat nye platiner, kondensator og rotor.
Nu skal jeg så grov indstille tænding og bagefter med min tændingspistol indstille den nøjagtigt. Hvordan går jeg frem?
Kan I hjælpe?

Platinafstand 0,40 mm
Tænding ??? grader

På forhånd mange tak for hjælpen

_________________
------------------
Med venlig hilsen

Anders
Volvo BM T425 Krabat 1958


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 15. sep 2018 21:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man 15. okt 2007 21:31
Indlæg: 1250
Geografisk sted: Bevtoft - Sønderjylland
https://www.youtube.com/watch?v=qo_L-MLNZ9o

_________________
Livet er for kort, til alt andet end Ford

61èr Fordson Dexta bensiner

Gumme


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 19. sep 2018 08:12 
Offline

Tilmeldt: fre 27. jul 2018 13:02
Indlæg: 9
Hej Alle
Nå så fik jeg platiner og kondensator med posten og fik dem monteret. 0.4 mm afstand. Jeg fik justeret tændingstidspunkt ca og sat tændkabler på i rækkefølgen 1 3 4 2. Jeg fik ingen respons fra platiner da jeg satte prøvelampen på. Underligt. Sov på det ( som man jo skal ...) og vågnede med en idé og fornemmelse. Isoleringen på skrue med ledninger gående igennem strømfordelerhuset havde jo ingen isolering igennem metalhuset. Isoleringsskiver på begge sider var der. Jeg lavede noget isolering og satte på skruen med iso-skiverne på begge sider og ledning fra spole og kondensator. Nu virkede prøvelampen og platiner afbrød og sluttede på fornemmeste vis. Kl. var omkring 8 tirsdag morgen. Nu starter den om lidt var jeg sikker på. Tænding og et godt stelsted på traktoren til tændrøret og så tørne. Æv ingen gnist. Målte spænding på den tynde lavspændingslednig fra spole og fik 6.38v. Hmmmm tjekkede fordeler og kabler. Kun et virkede ikke. Men ingen gnist.
Nu peger fejlen på tændspole. Den får jo spænding så ... hvormange ohm på højspændingssiden og til stel?

Mange tak for hjælpen

_________________
------------------
Med venlig hilsen

Anders
Volvo BM T425 Krabat 1958


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 2. okt 2018 01:53 
Offline

Tilmeldt: fre 27. jul 2018 13:02
Indlæg: 9
Nå så fik jeg orednet stelforbindelsen på tændspolen og den gnister fint. Men kun fra tændspolen ikke fra tændrørskablerne.
Kablerne er helt nye. Tændrør også.
Strømfordelerhætten er imidlertid ikke. Men polerne er pudsede og rotor er ny. Kul er ligeledes pudset.
Midterkullet er fint fjeder virkende. Jeg har målt ohm på stik fra tændspole og til midterkul. Det er også OK.

Hvad er fejlen? Den må ligge i strømfordelerhætten... Men hvor? Den er jo lidt svær at måle på da den er lukket

_________________
------------------
Med venlig hilsen

Anders
Volvo BM T425 Krabat 1958


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 17. nov 2018 10:55 
Offline

Tilmeldt: fre 27. jul 2018 13:02
Indlæg: 9
Nå... Fandt desværre revner i min fine gamle originale tændspole. Så den er afmonteret og en ny er undervejs. Der skal så også en ny tændingslås, da den gamle sidder fast på kablet til tændspolen. Nå skidt den så ej heller for sund ud.
Nu glæder jeg mig så endelig til at jeg kan indstille tænding med min efterhånden aldrende tændingspistol som jeg desværre aldrig har haft i brug.
Mit spørgsmål er så; hvor ser jeg mærket på svinghjulet? Er det igennem hullet på siden af huset hvor også startkransen sidder, på modsatte side af startmotoren? Der er nemlig et hul skønt jeg ikke umiddelbart kan se nogle mærkeringer!

_________________
------------------
Med venlig hilsen

Anders
Volvo BM T425 Krabat 1958


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 17. nov 2018 11:11 
Offline

Tilmeldt: lør 29. aug 2009 16:04
Indlæg: 47
Geografisk sted: Pandrup
Jeg tror mærkerne sidder på remskiven. mener der er en lang forhøjning på forgårds huset og mærker på skiven
Vh
Kjædegaard


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 17. nov 2018 11:38 
Offline

Tilmeldt: fre 27. jul 2018 13:02
Indlæg: 9
OK... mange tak altså helt foran... Nu ved jeg sikkert godt at det er en slåfejl eller også ved jeg ikke hvad delene på en motor hedder (hvilket sagtens være) men hvad eller hvor er "forgårdshuset"?

_________________
------------------
Med venlig hilsen

Anders
Volvo BM T425 Krabat 1958


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 17. nov 2018 16:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 5. maj 2018 11:06
Indlæg: 19
Geografisk sted: Føllenslev
Defess skrev:
OK... mange tak altså helt foran... Nu ved jeg sikkert godt at det er en slåfejl eller også ved jeg ikke hvad delene på en motor hedder (hvilket sagtens være) men hvad eller hvor er "forgårdshuset"?

Jeg er helt med på hvad du mener... "forgårdshuset" havde jeg helt bestemt i kategorien med "Blinker Fluid", "Muffler Bearings" og "Blind Spot Remover" (på sprayflaske).

Det er altså ikke første gang "forgårdshuset" nævnes herinde, så der er måske noget om sagen. Her udvides begrebet med ""forgårdshjulene" :shock:

http://www.jenskroman.dk/phpbb2/viewtopic.php?f=9&t=1214

EDIT #1

Hmm...

Citat:
Bilterminologien er også forskellige inden for Danmarks grænser, og det er vanskeligt at medtage alle varianter. F.eks. benævnes bundgearaksel visse steder som forlagsaksel (formentlig efter det tyske ‘Vorlegewelle’), og om takthjul bruges også betegnelsen forgårdshjul. Mange bilfolk kalder det, jeg i bogen kalder svingarme for bærearme, og på visse former for hjulophæng kan der måske være en mere dækkende betegnelse.

http://www.veteranposten.dk/visnyhed.asp?id=83

EDIT #2

Vi er vist henne i noget med tandrem/gear/kæde ...

_________________
Søren Raagaard Rathje

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 17. nov 2018 17:53 
Offline

Tilmeldt: lør 29. aug 2009 16:04
Indlæg: 47
Geografisk sted: Pandrup
Det er det dæksel der sidder over takthjulene.
Vh
Kjædegaard


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 18. nov 2018 08:04 
Offline

Tilmeldt: fre 27. jul 2018 13:02
Indlæg: 9
God morgen

AHA... det har jeg aldrig hørt før. Tak for det. Så vil jeg da straks gå ud og kigge på forgårdshuset ;-) Altså stavekontrollen kender ej heller ordet.... men det gør jeg

_________________
------------------
Med venlig hilsen

Anders
Volvo BM T425 Krabat 1958


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team