Dato og tid er man 21. jan 2019 22:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked

Hej Alle

Jeg er nået til tændingsindstilling af B16 motoren. Jeg har indsat nye platiner, kondensator og rotor.
Nu skal jeg så grov indstille tænding og bagefter med min tændingspistol indstille den nøjagtigt. Hvordan går jeg frem?
Kan I hjælpe?

Platinafstand 0,40 mm
Tænding ??? grader

På forhånd mange tak for hjælpen

Anders
Volvo BM T425 Krabat 1958

Senest rettet af Defess søn 13. jan 2019 17:19, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar

Geografisk sted: Bevtoft - Sønderjylland
https://www.youtube.com/watch?v=qo_L-MLNZ9o

61èr Fordson Dexta bensiner

Gumme

Hej Alle
Nå så fik jeg platiner og kondensator med posten og fik dem monteret. 0.4 mm afstand. Jeg fik justeret tændingstidspunkt ca og sat tændkabler på i rækkefølgen 1 3 4 2. Jeg fik ingen respons fra platiner da jeg satte prøvelampen på. Underligt. Sov på det ( som man jo skal ...) og vågnede med en idé og fornemmelse. Isoleringen på skrue med ledninger gående igennem strømfordelerhuset havde jo ingen isolering igennem metalhuset. Isoleringsskiver på begge sider var der. Jeg lavede noget isolering og satte på skruen med iso-skiverne på begge sider og ledning fra spole og kondensator. Nu virkede prøvelampen og platiner afbrød og sluttede på fornemmeste vis. Kl. var omkring 8 tirsdag morgen. Nu starter den om lidt var jeg sikker på. Tænding og et godt stelsted på traktoren til tændrøret og så tørne. Æv ingen gnist. Målte spænding på den tynde lavspændingslednig fra spole og fik 6.38v. Hmmmm tjekkede fordeler og kabler. Kun et virkede ikke. Men ingen gnist.
Nu peger fejlen på tændspole. Den får jo spænding så ... hvormange ohm på højspændingssiden og til stel?

Mange tak for hjælpen

Anders

Nå så fik jeg orednet stelforbindelsen på tændspolen og den gnister fint. Men kun fra tændspolen ikke fra tændrørskablerne.
Kablerne er helt nye. Tændrør også.
Strømfordelerhætten er imidlertid ikke. Men polerne er pudsede og rotor er ny. Kul er ligeledes pudset.
Midterkullet er fint fjeder virkende. Jeg har målt ohm på stik fra tændspole og til midterkul. Det er også OK.

Hvad er fejlen? Den må ligge i strømfordelerhætten... Men hvor? Den er jo lidt svær at måle på da den er lukket

Anders

Nå... Fandt desværre revner i min fine gamle originale tændspole. Så den er afmonteret og en ny er undervejs. Der skal så også en ny tændingslås, da den gamle sidder fast på kablet til tændspolen. Nå skidt den så ej heller for sund ud.
Nu glæder jeg mig så endelig til at jeg kan indstille tænding med min efterhånden aldrende tændingspistol som jeg desværre aldrig har haft i brug.
Mit spørgsmål er så; hvor ser jeg mærket på svinghjulet? Er det igennem hullet på siden af huset hvor også startkransen sidder, på modsatte side af startmotoren? Der er nemlig et hul skønt jeg ikke umiddelbart kan se nogle mærkeringer!

Anders

Geografisk sted: Pandrup
Jeg tror mærkerne sidder på remskiven. mener der er en lang forhøjning på forgårds huset og mærker på skiven
Vh
Kjædegaard

OK... mange tak altså helt foran... Nu ved jeg sikkert godt at det er en slåfejl eller også ved jeg ikke hvad delene på en motor hedder (hvilket sagtens være) men hvad eller hvor er "forgårdshuset"?

Anders

Brugeravatar

Geografisk sted: Føllenslev
Defess skrev:
OK... mange tak altså helt foran... Nu ved jeg sikkert godt at det er en slåfejl eller også ved jeg ikke hvad delene på en motor hedder (hvilket sagtens være) men hvad eller hvor er "forgårdshuset"?

Jeg er helt med på hvad du mener... "forgårdshuset" havde jeg helt bestemt i kategorien med "Blinker Fluid", "Muffler Bearings" og "Blind Spot Remover" (på sprayflaske).

Det er altså ikke første gang "forgårdshuset" nævnes herinde, så der er måske noget om sagen. Her udvides begrebet med ""forgårdshjulene" :shock:

http://www.jenskroman.dk/phpbb2/viewtopic.php?f=9&t=1214

EDIT #1

Hmm...

Citat:
Bilterminologien er også forskellige inden for Danmarks grænser, og det er vanskeligt at medtage alle varianter. F.eks. benævnes bundgearaksel visse steder som forlagsaksel (formentlig efter det tyske ‘Vorlegewelle’), og om takthjul bruges også betegnelsen forgårdshjul. Mange bilfolk kalder det, jeg i bogen kalder svingarme for bærearme, og på visse former for hjulophæng kan der måske være en mere dækkende betegnelse.

http://www.veteranposten.dk/visnyhed.asp?id=83

EDIT #2

Vi er vist henne i noget med tandrem/gear/kæde ...

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Det er det dæksel der sidder over takthjulene.
Vh
Kjædegaard

God morgen

AHA... det har jeg aldrig hørt før. Tak for det. Så vil jeg da straks gå ud og kigge på forgårdshuset ;-) Altså stavekontrollen kender ej heller ordet.... men det gør jeg

Anders

Hej Alle

Nå, nu er jeg ved at nå til første opstart. Har fundet ny 6 volt tændspole og skal bare have samlet skidtet.
Så skal jeg jo kikke lidt på motorolien... Hvilken skal jeg hælde på når/hvis/når den starter?

Anders

HEj ALle

Jeg fandt en 6 volt tændspole på veterandele.dk og hentede den i Græsted. Et sjovt værksted med meget venlig betjening og en masse "rigtige" veteranbiler. Ford modeller af "Gangster" slagsen... hvad ved jeg om biler??? men spændende så det ud.
Jeg købte nogle kabelsko og lidt ledning i farve i følge ledningsdiagrammet og gik i gang. Spolen blev monteret lidt interimistisk da beslag ikke passer endnu. Ledninger blev lavet rigtigt og ny tændingslås blev ligeledes lavet OK. Tændningslåsen sidder fastmonteret på kablet til den originale tændspole så låsen måtte udskiftes.
Det blev helt godt.
Jeg skruede alle tændrør ud og lagde dem på rad og række og drejede nøglen. Gnist på alle og endda en meget flot gnist. Lykken var gjort. Jeg skyndte mig at sprøjte lidt benzin i hver cylinder, ved hjælp af min injektionssprøjte, og skruede tændrørene fast igen.
Nu skulle den stå sin prøve. Jeg drejede på nøglen efter at have givet fuld choker og ingen håndgas ud over den som chokerarmen dikterer. Der skete ingen ting. Jeg holdt nølen et stykke tid. Intet. Skubbede choker ind stadigvæk intet og med lidt hånd gas ej heller noget som helst.
ØV ØV nå men tændingen var da OK og er det stadigvæk. Jeg må prøve lidt mere men så tænker jeg på at skrue toppen af og se ned i cylinder og evt. slibe ventiler. Så er det da på plads.
Men skulle den ikke give lyd når jeg sprøjtede benzin direkte i cylinderene???

I øvrigt, skal jeg hælde bly additiv i benzinen a hensyn til ventilerne på en Volvo B16?

Anders

Brugeravatar

Det lyder lidt mærkeligt at den ikke bare slog en lille prut ??

Det er lidt svært at hjælpe uden at gentage nogle af alle de råd du allerede har fået.... ;-)

Ved godt du har checket det, men jeg gentager det igen,- HELT sikker på den tænder på den cylinder der er i top på kompressions slaget ? Check alle 4. Det lyder i første omgang som om den ikke får en gnist på det rigtige sted og tidspunkt. Vær så grundig at du checker selve tændingsrækkefølgen.... ;-) Check om rotoren virkelig står ud for den rigtige terminal i strømfordeleren, og tændledningen virkelig går til den cylinder hvor der ikke er overlap på ventiler.

Dernæst, jo, man kan da altid godt pille toppen af og kigge hvad der er neden under, men det kræver overordentlig gode øjne for at se om kompressionen er god nok. Det er meget nemmere at måle den før man skiller noget af, og skulle den så vise sig at være iorden inden, så kan man faktisk kun gøre skade ved at skille af.

https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000016979

Gumme

Hej Gumme
Mange tak for hjælp og råd. Ja jeg lånte en kompresionstester af en kammerat og vil sætte den på i julen. Så må vi se om vi har nogenlunde de samme værdier på alle cylindre. Mht tændingsrækkefølgen. Jeg husker jeg har læst 1 3 4 2 og at nr. 1 er foran. Længst væk fra svinghjul og kobling. Det er da sandt ikke?
Mht. Motorolie er det så bare en 15 40 syntetisk?

Anders

Geografisk sted: djursland
det er forholdvis nemt at finde ud af tændingsrækkefølgen. Drej motoren i omdrejningsretningen. (kig på kølevingen, den skal trække vinden igennem køleren forfra, hvis du drejer i rigtig række.) Skrue tændrørene ud, og stik en finger i hullet og drej på motoren. Når du begynder at mærke tryk, skal du dreje til stemplet er i top, så har du fundet tænding på cyl 1. Hvis der er tændingsmærke på remskiven, skal du gerne ramme deromkring. Nu ser du hvor rotor sidder i fordeleren, og sætter kabel 1 der ud for. Nu drejer du motoren en halv omgang og mærker efter i cyl 3. Der skulle den gerne lave tryk hvis den er 1342. Nu ved du også hvad vej fordeleren drejer, og placerer kabel nr 3 til cyl 3. Gør det samme med de sidste to cyl.

Hej
Tak for ideen tror nu kablerne sidder rigtigt men selvfølgelig hvis rækkefølge er forkert så ser jeg det jo ikke som jeg vil gøre ved din metode.

Anders

Brugeravatar

Ja, jeg googlede lidt efter tændingsrækkefølgen, men fandt ikke rigtig noget. Problemet er bare det at det er meget vigtigt at den får en gnist det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Det er så vigtigt, at den starter bare ikke hvis det ikke er iorden.

Og som du beskriver hvad du har gjort for at få den igang, så SKAL den sige et eller andet når du prøver,- næsten uanset kompression eller tilstand af tændrør.

Du har et ''basic'' problem. Et eller andet banalt der er overset. Det er derfor jeg hæger lidt ved om tændingrækkefølgen er 1000% rigtig ;-)

Det er sådan noget jeg selv har stirret mig blind på og brugt ½ dage på at søge efter andre interessante fejl, som ikke var der ;-)

1342 lyder meget rigtigt, men da jeg gik på mekanikker skolen for mange år siden fik vi at vide hvilke motorer der gik 1243, og det eneste jeg husker er at jeg tænkte - ''her er de sq også anderledes'' underforstået at i Sverie kørte de også i venstre side af vejen i 1961.

Det er ikke særlig videnskabeligt, men som Henrik J også antyder, så check det lige fysisk ved at dreje motoren 4 X ½ omdrejning.

Gumme

Hej
Ja sandt nok. Nu står den i sommerhuset så jeg er desværre nød til at vente til efter jul skønt det er svært.... men ja jeg vil tjekke hver cylinder for tænding jvnf. Din beskrivelse. Det kunne jo være fedt

Anders

Hej

Cylinder nummer 1 er den ved ventilatoren, altså foran ikke sandt?

Og strømfordeleren kan drejes helevejen rundet uden at det betyder noget tænker jeg... sålænge rotorens metalstykke peger mod en terminal og denne er kablet til cylinder 1 når cylinder 1 er i top med begge ventiler lukket.

jeg har svært ved at finde mærker på remskiven og forgårdshuset som skulle være et dæksel over takthjulet

Anders

Geografisk sted: vestjyland
Defess skrev:
Hej

Cylinder nummer 1 er den ved ventilatoren, altså foran ikke sandt?

Og strømfordeleren kan drejes helevejen rundet uden at det betyder noget tænker jeg... sålænge rotorens metalstykke peger mod en terminal og denne er kablet til cylinder 1 når cylinder 1 er i top med begge ventiler lukket.

jeg har svært ved at finde mærker på remskiven og forgårdshuset som skulle være et dæksel over takthjulet
tænding mærke sidder på svinghjul huset bag en lille lem , hvis du sender dit mobilnr, på en PB kan jeg sende et par billeder med mobil

Bukh 403 - Bukh 554- Bukh Juno - BM 425 - IH 414 -Plove Skjold-2x12 -Skjold- 2x14" -Fraugde 1x14"

Vil du frem så BUKH

Geografisk sted: Djursland
gumme skrev:
Det lyder lidt mærkeligt at den ikke bare slog en lille prut ??

Det er lidt svært at hjælpe uden at gentage nogle af alle de råd du allerede har fået.... ;-)

Ved godt du har checket det, men jeg gentager det igen,- HELT sikker på den tænder på den cylinder der er i top på kompressions slaget ? Check alle 4. Det lyder i første omgang som om den ikke får en gnist på det rigtige sted og tidspunkt. Vær så grundig at du checker selve tændingsrækkefølgen.... ;-) Check om rotoren virkelig står ud for den rigtige terminal i strømfordeleren, og tændledningen virkelig går til den cylinder hvor der ikke er overlap på ventiler.

Dernæst, jo, man kan da altid godt pille toppen af og kigge hvad der er neden under, men det kræver overordentlig gode øjne for at se om kompressionen er god nok. Det er meget nemmere at måle den før man skiller noget af, og skulle den så vise sig at være iorden inden, så kan man faktisk kun gøre skade ved at skille af.

https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000016979

Og du er helt med på at tændingstidspunkt er når platiner ÅBNER, samt at omdrejningsretning er med uret set forfra. Vær også helt 100% sikker på at der ikke er indvendige revner i strømfordelerdækslet. Hvis højspændingsdelen er ok, bør den nemt kunne trække en gnist på 5-8 mm. Og der er vel stadig "krudt" nok på batteriet efter de mange startforsøg. Bliver tændrørene våde af benzin ?

Hej Alle

Først vil jeg sige MANGE TAK for alle råd og hjælp og ikke mindst tålmodighed.
Jeg har googlet tængingsbækkefølgdn. 1 3 4 2 og strømfordeler roterer med uret. Det svarer fint til virkeligheden. Batteriet lader jeg jævnligt på og driver startmotor på fineste vis.
Jeg antager at cylinder nr 1 er den nærmest ventilator. Så er det mærkerne som Flemming nu antyder sidder på svinghjulet ind mod gearkasse og modsat cylinder 1. Synes ellers en anden venlig sjæl fortalte at det var forrest ved "forgårdshuset". De mærker jeg tidligere har set på andre motorer har også været på svinghjul.
Tændrør et fugtige af benzin og det ligesom om den tog lidt notits af hvordan jeg drejede strømfordeler dog uden at lave en decideret ordentlig forbrænding.

Hmm jeg efterspørger lige fotos fra Flemming.

Anders

Hej
Jeg påtænker at slibe ventilerne. Jeg vil måle kompressionen med en kompressionsmåler. Hvor højt tryk kan jeg regne med i en benzinmotor som denne skal have?

Jeg forstår ikke den ikke er mere villig til at starte. Og når eller hvis den kommer igang hvor villig er den så næste gang.

Den skal vel også have blyadditiv benzinen for ikke at brænde ventiler og mon den har fået det i rimeligt omfang?

Jeg kunne godt tænke mig at kende kompressionen. Kan I oplyse eller give et bud på hvor høj den skal være?

Så bliver jeg glad.

Jeg ser at toppakningen er kobber. Kan man udgløde den?

Anders

Det kunne jo være der var en venlig sjæl i nærheden der ville komme forbi og hjælpe dig.
Vh
Kjædegaard

Hej. Ja det ville da bære super skønt. Traktoren står ved mit sommerhus i Reersø nær Gørlev på vestsjælland. Jeg gir øl om den starter eller ej og kaffe for varmens skyld

Og naturligvis, strøm på batteriet :roll:

Anders

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]