Dato og tid er søn 9. aug 2020 13:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: man 27. jul 2020 21:40 
Offline

Tilmeldt: man 27. jul 2020 20:23
Indlæg: 3
Jeg har overtaget en Volvo BM 350 diesel som er installeret med en generator. Efter et par dages småkørsel var batteriet helt fladt, og jeg fandt ud af at der ikke er forbindelse fra generator til batteri.

Der går tre kabler fra generatoren; et til kontrollampen og to som ikke er tilsluttet noget. Se billede.

Er det korrekt at kun en af disse ledninger skal tilsluttes startmotoren hvor batteriets pluspol også er forbundet? Og hvis ja, hvad er den sidste ledning mon så til?

På forhånd tak fra en nybegynder


Vedhæftede filer:
IMG_20200727_085201.jpg
IMG_20200727_085201.jpg [ 4.21 MiB | Vist 87 gange ]
Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 28. jul 2020 11:56 
Offline

Tilmeldt: søn 9. nov 2008 21:29
Indlæg: 1228
Geografisk sted: djursland
Det kan være det er stel i den ene.
Står der nogle tegn eller bogstaver på stikket på generator.
Måske kan du se på stikben på generator om den ene er stel.

_________________
Med venlig hilsen Henrik J


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 28. jul 2020 12:52 
Offline

Tilmeldt: man 27. jul 2020 20:23
Indlæg: 3
Der er ikke nogen tegn på, men har fundet et diagram på nettet og kan se at begge ledninger er B+, den sidste er D+. Så tænker ikke det er til stel.


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 28. jul 2020 12:53 
Offline

Tilmeldt: søn 9. nov 2008 21:29
Indlæg: 1228
Geografisk sted: djursland
Prøv og holde dem på plus en af gangen. Hvis den svejser vildt på en af dem, er det en stel.

_________________
Med venlig hilsen Henrik J


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 28. jul 2020 23:00 
Offline

Tilmeldt: tors 27. apr 2017 21:40
Indlæg: 52
Geografisk sted: Djursland
B+ skal have forbindelse til + på batteriet, i dit tilfælde nemmest ved den tykke ledning på starteren.
D+ skal have direkte forbindelse til ladelampens ene tilslutning. Den anden tilslutning på ladelampen tilsluttes tændingskontakten, så der er +12 volt når tænding er til. Men hvis ingen har pillet ved noget er denne forbindelse identisk også med jævnstrømsdynamoen som den er født med. Og lampen SKAL lyse med stoppet motor og tænding tilsluttet, dette for at formagnetisere ankeret i generatoren. Er der fejl på kul/slæberinge vil ladelampen ikke kunne lyse, og generatoren vil ikke kunne lade. Stelforbindelsen foregår sandsynligvis gennem monteringsbeslagene. Nogle har en B- klemme så der kan tilsluttes en ledning direkte til f.eks. motorblokken.


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 28. jul 2020 23:09 
Offline

Tilmeldt: lør 29. aug 2009 16:04
Indlæg: 64
Geografisk sted: Pandrup
Den ligner en Lucas generator. Så de to tykke ledninger skal på B+. Og den tynde er til ladelampen
Vh
Kjædegaard


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 29. jul 2020 07:29 
Offline

Tilmeldt: man 27. jul 2020 20:23
Indlæg: 3
Mange tak for svar allesammen. Jeg forsøger mig med tilslutning til B+ med begge ledninger.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team