Dato og tid er lør 19. okt 2019 09:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked

Hejsa

Jeg har en Nuffield 10/60, diesel med 4 cylindre. Den har kørt rigtig fint de sidste 2 år. Da jeg startede denne sæson manglede der dog 3-4 liter kølervæske. Det fyldte jeg på. Har kørt det meste af sommeren med både grønthøster og almindelig arbejds kørsel. Temperatur måleren virker ikke og har egentlig svedt det ud af hovedet. Indtil i forgårs hvor den begyndte at brokke sig. Kørte lidt jord med en smule omdrejninger og den begynder at tabe tomgang, der kommer også sort røg og den går ujævnt. Den kommer lidt til sig selv, kører almindeligt i et par minutter - så sker det igen. Jeg bliver straks bekymret og får den lige akkurat ind i garagen. Nu kan den godt starte, men sort røg og går ud efter kort tid.

Jeg er næsten ikke i tvivl om at den har været for varm. Har fyldt 4-5 liter kølervæske på, så køler den da. Men skaden er sket - formoder jeg. Så er spørgsmålet bare:

Har i nogen gode bud på hvor jeg kan starte med at kigge? Jeg forventer at motoren skal skilles ad og som et minimum skal toppakningen skiftes. Men det kan være en af jer kan præcisere hvor problemet kan ligge.

På forhånd tak

Aske

Brugeravatar

Geografisk sted: Bevtoft - Sønderjylland
Jeg har ikke nogen erfaring med Nuffield, men sådan mere generelt, så,- Hvordan ser motor olien ud ? Hvis der er meget olie på og den er mælkeagtig så kan vandet være løbet ned i motor olien, og overfyldt bundkarret.

Hvis alt er normalt dernede, så må den æde vandet, og så er en blæst toppakning nok mest sandsynligt.

61èr Fordson Dexta bensiner

Gumme

Hej Gumme

Da jeg trak olie pinden så den fin ud og den ligger lige mellem minimum og maximum niveau. Har dog ikke gjort andet det endnu. Jeg forestiller mig også det er toppakningen. Den har bare kunne køre fint med det hen over sommeren mens der stadig var kølervæske nok på.

Jeg må i gang med at skille den ad...

Tak for dit svar.

Fandt ud af i dag at den kører fint så længe den er kold. Så det må være toppakningen.

Site Admin

det som du nok selv er inde på toppakning.
Men brug da lige de få minutter det tager at hive tændrør ud og få sat noget tryk på hver cylinder, så du kan se om det bobler i kølervæsken.
Hvis du ikke lige har et ombygget tændrør du kan sætte trykluft på, så hen på det nærmeste værksted og lån.

Geografisk sted: Djursland
timkenneth skrev:
det som du nok selv er inde på toppakning.
Men brug da lige de få minutter det tager at hive tændrør ud og få sat noget tryk på hver cylinder, så du kan se om det bobler i kølervæsken.
Hvis du ikke lige har et ombygget tændrør du kan sætte trykluft på, så hen på det nærmeste værksted og lån.

Men vær lige opmærksom på at den har stive tændrørsledninger med omløber i begge ender !
En simpel test er at fylde kølevand helt op og derefter starte motoren uden kølerdæksel. Hvis den så bøvser vandet op, er det mest sandsynligt toppakningen.
Andre muligheder er revnet foring eller topstykke.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]