Dato og tid er fre 2. okt 2020 01:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked

Hej alle.
(Er ny på sitet og vil på ingen måde skade eller lave problemer med mit indlæg, hvis det er upassende, så sig endelig til og jeg vil slette den omgående):)

Håber i kan hjælpe mig i denne sag.
Jeg har for nyligt købt mit næste projekt hjem, angiveligt en Fordson Major, men nu tyder stel nr. på at, det skulle være en Power Major?:P Men det er nu sagen ligegyldig.

Problemet er at, der førhen har været en person der vist fik en hjerneblødning og har f.... op med alle ledninger, sat klemmer, muffer, tyller osv. over det hele og i alverdens farver - intet stemmer med papir el. lign.

Jeg ville egentlig bare gerne have motoren til at, tørne lidt. Men jeg har opgivet, det koster en total afladning af et 100 amp. batteri i løbet af ingen tid. Starteren virkede ikke i starten, men den fik jeg renset og fik sat kullene korrekt igen. Men ligepludselig var det slut. ... Når jeg prøver at, starte klikker relæet og når jeg sætter et helt nyt batteri på - klikker relæet stadig.
Jeg har derfor konsekvent købt nyt startrelæ og en ny starter, men er bange for at ledningerne og de mange fejlsamlinger kortslutter det hele og derfor er alle ledninger nu afmonteret.

Mit spørgsmål er så:
- Den nye starter jeg har købt, er IKKE med mekanisk indkobling men elektronisk. Hvordan er det nu lige man kan koble batteriet direkte på denne og få lavet det sådan jeg har en slutte/bryde kontakt på, så jeg har kontrol over den (SM1201 starter). Det bare for at, tjekke starter og motor, så må resten af ledningerne, relæ osv. vente.
- Ifølge Fordson Værk. Manual er deres lednings diagram ført sådan op at, plus (+) er jord (stel) og Minus er ledende????? Så vidt jeg ved er Minus (-) normalt ført til stel og plus ført ud til komponenterne/relæ/styring. ??

Hvis nogen kan give mig en kort skitsering på hvordan man opsætter batteriet, relæ, startrelæ, starter, slutte/bryder med en tegning ville jeg være enormt taknemlig!! For det her er godt til at blive tosset over - vil jo næppe have ødelagt hverken den nye starter, nye startrelæ eller andet. :P

Men mest af alt, hvordan får jeg koblet strøm direkte på starteren i forhold til + og - og hvordan sættes det op så jeg styrer det på en kontakt?:)

Håber inderligt i vil se det an og ser frem til at, høre fra jer:)

Mvh.
Daniel O.

Geografisk sted: 7183 Randbøl
Hej Daniel
Det er helt klar at du ikke skal slette dit indlæg
Det er meget almindelig med plus til stel på ældre engelske køretøjer af enhver art
Man diskuterede i årevis hvad vej strømmen løber, og ved det måske ikke for godt endnu
Jeg mener at det er ligegyldigt hvis du kun har starteren monteret
Hilsen Kristian

Hej Kristian.

Ja, det havde jeg også en idé om, at det var noget englænderne kørte med. Umiddelbart synes jeg at, have hørt flere og flere forsøg på strømmens vej og at den egentlige går fra - til + :D så det jo modsat det vi arbejder med i dagligt, omvendt ved jeg ikke om det passer:p

Men ved du om det er ligemeget om jeg bruger + som stel, tænker om der er noget man skal være opmærksom på? :)
Dertil skal det siges at, på denne traktor har minus (-) været brugt som stel.

Sidst men ikke mindst, kan du hjælpe mig med strømføring til starten uden om alt startrelæ osv.
Jeg tænker at jeg har et batteri, en starter, en slutte/bryde kontakt og lidt flere ledninger. Men med disse få komponenter burde jeg kunne sætte liv i starteren?? Ved du hvordan de skal føres? :) det er forresten en ny starter af mærket SM1201:)

I hvert fald tak for hjælpen :-)
Vh.
Daniel

Hej Kristian.

Så er der kommet styr på det.
Jeg har ført Batteri Plus (+) direkte til starteren, Batteri Minus (-) er kørt til relæ, Fra relæet sidder der en flad sko til styrestrøm - derfra er der ført en ledning ned til slutte/bryde kontakte og videre ned til Batteri Minus (-). Således kan jeg nu tørne motoren og jeg styrer selv ved et enkelt tryk om den skal køre eller ej:=)

Om ikke andet takker jeg for hjælpen indtil nu - der kommer nok flere:=)

Geografisk sted: 7183 Randbøl
Hej Daniel
Godt du har fået gang i starteren
Jeg blev lidt bange for at give for mange råd da jeg læste elektronisk indkobling, så står alt åben for mig
Hilsen Kristian

Brugeravatar

Geografisk sted: Bevtoft - Sønderjylland
Hej Fordolsen.

De billeder jeg får op når jeg googler starter SM 1201 er en helt normal starter med almindeligt relæ styret mekanisk drev. Der er ikke noget elektronisk over det ;-) ( forvirrede mig meget i det første indlæg)

Om der er + eller - til stel er kun af akademisk interesse. Vigtigst er at ledningerne er lange nok til at nå polerne på batteriet.... ;-)

Den starter du har købt burde være ligeglad med om den får + eller - ind på relæet. Den kører den vej den er designet til uanset.

Der hvor det kan ha' en betydning om du har + eller - til stel er hvis du vil installere radio og subwoofer i majoren. Så skal der nok være - til stel som hoved regel.

Gumme

61èr Fordson Dexta bensiner

Gumme

Geografisk sted: djursland
Sidder der dynamo på dyret skal den polvendes rigtigt, og sidder der en generator på den, er jeg ret sikker på du får mest ud af det med minus til stel.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]