Dato og tid er lør 19. jun 2021 23:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked

Ja, utroligt så hurtigt man glemmer , 40 år er jo ingen tid. :lol:
Så fik jeg tanken skruet af gearkassen og som det fremgår af billedet er der ikke nogen pakdåse ved højgear akselen , så det er vist rigtig nok med leje og pakdåse i den anden ende ved koblingshuset. Tror der er styr på det nu.
Næste spørgsmål til panelet er så : har udskiftet ventilsæderne med nye orginale , der er fræset en sæde på dem , er det ok med den , da tænker jeg på hvor højt må ventilerne over topstykkets anlægs flade, jeg synes ikke jeg kan finde mål på det i diverse bøger jeg har???? Svært at vurdere om de kan være der ved overlapningen.
Og findes der moment på svinghjuls møtriken , det finder jeg heller ikke, kan nemt være jeg har overset det men er der nogen der ved det.

Vedhæftede filer:
IMG_0394[1].JPG
IMG_0394[1].JPG [ 1.28 MiB | Vist 600 gange ]
IMG_0441[1].JPG
IMG_0441[1].JPG [ 1.57 MiB | Vist 600 gange ]

Geografisk sted: Djursland
Billedet friskede lidt op på hukommelsen :P . Der kan ikke sidde en pakdåse ved gearkassen, det er først ved modellerne med uafhængig PTO at det er tilfældet. Men det virker lidt til at der kun har været en pakdåse og intet leje i tanken ?, ellers ville der have været "rester" af lejet, uanset hvor smadret det var. Mht. ventiler og sæder mener jeg ikke de kan komme i nærkontakt med stemplerne. Er ventilhovederne ikke næsten plane med topstykket ? Desuden er der jo udfræsninger i stemplerne. Er det de gamle ventiler som anvendes igen, vil de jo også "fylde mindre" end nye ventiler, da de sandsynligvis er lidt slidte efter mange mill. bevægelser. Vedr. møtrik ved svinghjulet, husker jeg helt tydeligt 8) fra min læretid at det var en top med en ½ meter håndtag som fik nogle ordentlige slag med en god stor håndhammer. Hvad det endte i af moment ved vist ingen, men har aldrig hørt om et løst svinghjul på en BUKH. Husk låseblikket.

I reservedels kataloget er der hvor koblingspedal, aksel til udrykkerleje og forbindelses stænger er vist er også afbilledet et kugleleje og en pakdåse samt 2 låseringe og lejet og pakdåsen passer med mål på højgear aksel og huset/tanken og jeg kan ikke se hvor de ellers skal sidde i den forbindelse.Det 32215 og 32217 på billedet. Min teori er at den gamle dame nok har været skilt nok mere end 1 gang og lejet er glemt. Jeg kan ikke få det leje placeret andre steder. På D30 med 100mm sidder ventiler faktisk over toppen med hele hovedet , mener at 302 er de sænket ned i topstykket uden at jeg skal kloge mig på de dele, der er som du siger udfræsniger i stemplerne men det var bare rart at vide hvor meget de må fylde alligevel inden låget kommer på. Med svinghjulet er det nok løsningen , brugte luftnøgle ved afmontering men det tør jeg ikke til at spænde med, så gedigen jysk moment må blive løsningen her.

Vedhæftede filer:
IMG_0443[1].JPG
IMG_0443[1].JPG [ 1.97 MiB | Vist 592 gange ]
IMG_0442[1].JPG
IMG_0442[1].JPG [ 2.4 MiB | Vist 592 gange ]

Enig, leje og pakdåse kan kun monteres der i forenden af tanken. Og hvordan var det lige med pakning mellem gear og tank ??. Mener at det mange gange bare blev samlet med rigeligt flydende pakning. Ellers er det nok ikke den værste pakning at tilpasse med håndkraft.
Det med ventilerne kan da godt blive årsag til lidt panderynker, men eneste justeringsmulighed vil jo være at fræse i de helt nye sæder. Og det kan man jo næsten ikke få sig selv til. Men forsøg at måle lidt på stempelhøjde, tykkelse af toppakning og hvor meget ventilerne stikker hovedet frem. Skydelære, stållinial og lidt regning frem og tilbage. Jeg mindes ikke det var noget man skulle være særlig opmærksom på, selv med nye sæder og ventiler. De blev blot slebet til med fint carborundum (mener jeg det hed). Læg som forsøg topstykket løst på uden toppakning, drej motoren en omgang, så viser det sig jo hurtigt om toppen bliver løftet når øverste dødpunkt passeres. Toppakningen ender vel i ca. 1mm. tykkelse når boltene er spændt de 32 kgm.

Geografisk sted: Høng, Vestsjælland
Husk at der måske kunne være hjælp i facebookgruppen "Bukh Traktor Danmark" https://www.facebook.com/groups/1087340944613086/

Så røg jeg da lige i en krise med den gamle dame, der er skrevet lidt i denne tråd om hukommelse eller mangel på samme efter som årene går. Motoren blev adskilt for nu 11 år siden og jeg skulle i weekenden have stoppet stemplerne i igen og har fuldstændig glemt at øverste ringrille på den ene stempel er ødelagt :shock: dvs halvejs rundt er den næsten dobbelt bredde af stempelringens bredde, det kan jeg da godt huske nu!!! Det vil jeg ikke stoppe i en ny foring.
Spørgsmål: Er der nogen der ligger inde med en ok stempel 100mm den med udfræsning i toppen til ventilerne og som vil sælge den, eller måske kender en der har en????

Så er jeg næsten i mål med renoveringen af D30 Bukhen, mangler stadig at få renoveret liftarmene og malet dem, men resten er færdig og jeg er godt tilfreds med resultatet. Har vedhæftet et par billeder af det færdige resultat, og ja, jeg ved godt den ikke er født med vekselstrøms generator og der er ikke ødelagt/ændret noget af det orginale beslag for montering så det kan ændres igen uden videre. :lol:

Vedhæftede filer:
79. Næsten i mål.JPG
79. Næsten i mål.JPG [ 4 MiB | Vist 190 gange ]
75. Næsten i mål.JPG
75. Næsten i mål.JPG [ 4.24 MiB | Vist 190 gange ]
53. Maling af krop.JPG
53. Maling af krop.JPG [ 1.45 MiB | Vist 190 gange ]

Flot arbejde !. Du er bestemt ikke sprunget over hvor det var nemmest, så nu er den klar til de næste 60 år.
Og du fandt et stempel ?, eller blev den konverteret til 1 cyl.......... 8)

Fandt en brugt men meget fin stempel i Hobro ved Erik , og vil sige med det lager han har til Bukh, at hvis ikke han har det så er der nok ingen som har det!! Har hentet flere dele til den ved ham. :lol:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]